Zo willen techbedrijven je woensdag naar de stembus krijgen

Morgen zijn de Tweede Kamerverkiezingen, en om er zeker van te zijn dat niemand dat vergeet zetten ook techbedrijven zich in om iedereen naar de stembus te krijgen. Ze geven daarbij geen stemadvies, maar hopen wel dat iedereen in Nederland gebruik gaat maken van zijn stemrecht.

Van Google tot Facebook tot Spotify, ze doen allemaal mee. Ik zet de verschillende initiatieven op een rij.

Facebook lanceert ‘Voter Megaphone’

Nederlandse Facebookgebruikers zien tijdens de verkiezingsdag een opvallende herinnering om te gaan stemmen bovenaan hun tijdlijn. Dit zogenaamde Voter Megaphone-bericht bevat een link naar een kaart waarop je het dichtstbijzijnde stemlokaal kan vinden.

De Voter Megaphone van Facebook was eerder populair tijdens de verkiezingen in de Verenigde Staten en het referendum in het Verenigd Koninkrijk. Volgens de Britse regering droeg die aandacht bij aan de 186.000 extra online geregistreerde kiezers, waaronder bijna 120.000 jonger dan 35 jaar; een verdubbeling ten opzichte van de dagen ervoor. In de Verenigde Staten registreerden twee miljoen stemmers zich via de tool voor de voorverkiezingen en de verkiezingen.

Daarnaast wordt woensdag aan Facebookers gevraagd of ze al gestemd hebben, zodat ze dat kunnen delen met hun vrienden en familie. Ook krijg je voor de verkiezingen een herinnering in het nieuwsoverzicht waarin gevraagd wordt of je je stempas en identiteitsbewijs klaar hebt liggen. Met name jongeren raken hun stempas nog wel eens kwijt en worden zo dan doorverwezen naar elkestemtelt.nl, waar informatie staat over hoe je dan een nieuwe stempas aanvraagt.

Facebook Live

Verder werd er deze campagne natuurlijk veel gebruik gemaakt van Facebook Live. Partijen deden dat op eigen houtje, maar ook EditieNL heeft hier in aanloop naar de verkiezingen een wekelijks terugkerend programma gemaakt: De Klas Kiest. Scholieren die voor het eerst mogen stemmen gingen daarbij iedere keer in gesprek met de lijsttrekkers van de grote partijen. Onze zustersite Vance.nl heeft hier verslag van gedaan.

Op de verkiezingsdag zelf zetten onder meer de NOS en RTL Nieuws Facebook Live in om verslag te doen van de verkiezingen

Twitter komt met speciale emoji

Voor iedereen die wil aangeven dat hij woensdag heeft gestemd komt Twitter met een speciale emoji, die tevoorschijn komt wanneer er bepaalde hashtags gebruikt worden. De emoji, een met rood potlood ingekleurd stemvakje, wordt zichtbaar bij het gebruiken van de hashtags #ikstem en #gestemd en blijft te gebruiken van 15 tot en met 17 maart.

Artiesten roepen via Spotify op tot stemmen

Voor Spotify heeft een aantal Nederlandse artiesten een audiofragment opgenomen om jongeren e laten stemmen. Artiesten die voor de streamingdienst iets ingesproken hebben zijn onder andere Ali B, Dotan, Kensington, Chef’Special, Ronnie Flex, Teske, I am Aisha, Don Diablo, Kris Kross Amsterdam en Nielson.

Om de Nederlandse jeugd te bereiken zijn de fragmenten toegevoegd aan populaire playlists op Spotify: Hot Hits NL, Woordenschat, 360 Dance, La Vida Loca, Je Moerstaal, Eigen Bodem.

Uber: “Go vote!”

Volgens Uber is het vandaag “tijd om te laten horen waar jij voor staat”. In de app is vandaag een oproep te zien waarin je aangemoedigd wordt om te gaan stemmen. “Vergeet je stempas en ID niet!”

Oproep tot stemmen

Google brengt data in kaart en komt met reminder

Vorige week schreven we al over wat Google allemaal doet rond de verkiezingen. Het bedrijf zit op een schat aan data, en deelt dat graag met het publiek. De zoekgigant doet dat via een speciale pagina waar de trends verzameld worden en heeft een Twitteraccount waar het updates plaatst.

Sinds gisteren is de reminder die het bedrijf vorige week aankondigde ook uitgerold. Door een melding in de agenda kan een herinnering waardoor je niet vergeet om te stemmen toegevoegd worden. Ook wordt de stemoproep zichtbaar in Google Now.

De foto boven dit artikel is gemaakt door Sebastiaan ter Burg en beschikbaar gesteld onder een Creative Commons-licentie