Google pakt extremisten aan die geld verdienen met advertenties

Google geeft adverteerders meer macht over waar hun advertenties getoond worden. Ook wordt het moeilijker om met haatzaaiende boodschappen geld te verdienen door advertentie-inkomsten.

Dat heeft de zoekgigant dinsdag bekendgemaakt, nadat er in het Verenigd Koninkrijk ophef was ontstaan. Advertenties van de Britse overheid en Britse bedrijven verschenen bij boodschappen van rechts-extremisten en haatpredikers waardoor de makers van de video’s naar schatting zo’n 300.000 euro verdienden.

Bedrijven boycotten Google

Google belooft nu maatregelen te treffen zodat dit in de toekomst niet meer gebeurt. Dat is voor het bedrijf nodig, want een groeiend aantal bedrijven ging over tot een boycot van de platforms van Google. In een blogpost laat Philipp Schindler, de advertentiebaas van het bedrijf, weten dat het “onacceptabel” is dat bedrijven hun advertenties rond dit soort video’s zien. Hij zegt dat Google het meestal wel goed doet, “maar soms maken we fouten”. De topman biedt hier zijn excuses voor aan.

Google heeft verschillende advertentieplatformen waarbij advertenties automatisch geplaatst worden. Omdat dit om enorme aantallen gaat weten adverteerders en Google zelf niet waar die precies te zien zijn.

Harde maatregelen

“Vanaf nu gaan we daarom harder om met haatdragende, beledigende en denigrerende boodschappen”, schrijft Schindler in de blog. Het bedrijf zorgt er ook voor dat nepmakers, mensen die een video van een andere kanaal kopiëren en opnieuw uploaden, geen advertentie-inkomsten krijgen. YouTube zal “goed kijken” naar de richtlijnen die er nu bestaan voor video’s die op het platform mogen staan, al geeft hij niet gelijk aan daar ook actie tegen te ondernemen.

De advertentietopman zegt het bedrijf adverteerders betere tools wil geven, zodat ze beter kunnen bepalen waar hun geld naartoe gaat — en zodat ze niet voor of na racistische boodschappen volgen.

Met de standaardinstellingen zullen merken daardoor alleen nog advertenties plaatsen op vertrouwde plekken; mogelijk dubieuze plaatsen worden dan vermeden. Ook wordt het makkelijker om sites te weren van advertenties. Om dat allemaal voor elkaar te krijgen wordt “een significant aantal mensen” aangenomen en worden er kunstmatig intelligente tools ontwikkeld. Hierdoor wordt de capaciteit van het bedrijf vergroot, zodat twijfelachtige inhoud van video’s gescand kan worden.