Een spectator mode in FIFA 18 is een absolute must

Ward Geene

Om FIFA tot een echt succesvolle eSport te maken moet maker EA een FIFA 18 spectator mode ontwikkelen.

De komst van de E-Divisie heeft eSports in Nederland op de kaart gezet. Wat League of Legends, StarCraft II of Counter-Strike niet lukte, krijgt FIFA wel voor elkaar. Dankzij de marketingmachine van de Eredivisie CV, alle 18 Eredivisie clubs en producent Endemol Shine kon je de afgelopen maanden niet om de digitale voetbalcompetitie heen. Niets lijkt de voetbalgame in de weg te staan om uit te groeien tot een grote kijksport. Toch zie ik een flinke beer op de weg.

Ward GeeneWard GeeneWekelijks neemt columnist Ward Geene ons aan de hand door de groeiende wereld van eSports en gaming culture. Deze week: het belang van een spectactor mode voor eSports.Ik benoemde het al in Rush Talk: het grootste struikelblok voor FIFA als eSport is de game zelf. Ten eerste is het natuurlijk jammer dat spelers van de Eredivisieclubs gedwongen zijn om Messi, Bale of Ronaldo op te stellen in plaats van de eigen selectie. Het is iets dat EA zou moeten aanpassen in FIFA 18. Zeker met de komst van meer van dit soort divisies in andere landen. Maar groter nog is het probleem van het ontbreken van een optie om een wedstrijd te kijken vanuit een zogenaamde spectator modus.

Het belang van een spectator mode in FIFA 18

Met een spectator modus maak je het mogelijk voor iemand om vanaf een andere locatie met een game mee te kijken. Dit kan in FIFA 17 nog niet. Als je dat wel wil, dan moet je op dezelfde locatie zijn als één van de twee spelers die waarschijnlijk via het internet tegen elkaar spelen. Het ontbreken van een spectator modus is geen enkel probleem als het spelen van FIFA het enige is wat je wilt doen. Maar bij een eSport wil je ook kunnen meekijken.

Met het oog op de mediaproductie lost een spectator modus een belangrijk probleem op. De partij die de game wil uitzenden en van commentaar voorziet, hoeft niet meer op dezelfde locatie te zijn als de spelers. Het maakt dan niet meer uit of de ene speler in Groningen zit en de ander in China.

Een productiebedrijf als Endemol Shine zou deze wedstrijd vanuit waar dan ook ter wereld kunnen produceren en uitzenden. Dit zorgt voor een enorme kostenverlaging en betekent dat meer mensen dit kunnen doen. Niet alleen mediabedrijven met een groot budget.

Statistieken tonen

Een spectator modus betekent ook dat je iets anders in beeld kunt brengen dan wat de spelers zien. Als kijker kun je bijvoorbeeld behoefte hebben aan statistieken die inzicht in het spel bieden, maar deze wil je waarschijnlijk niet ook een de spelers laten zien.

Vergelijk het met sport. Bij schaatsen wil je ten alle tijden de rondetijden zien en op welke virtuele plek iemand rijdt. Bij darts is het handig dat er een score meeloopt onderin beeld en zodat je weet hoe iemand kan uitgooien. Die informatie wil je niet aan de spelers zelf tonen. Die zijn aangewezen op hun hoofdrekenvaardigheden.

Mocht de spectactor mode in FIFA 18 wederom ontbreken, dan is dat een teken dat EA de voetbalgame niet serieus neemt als kijksport De mogelijkheid om een game als niet-speler te bekijken is essentieel om eSports aantrekkelijk te maken voor de kijker. Het is niet voor niets dat StarCraft II, een game die vanaf 2010 aan de wieg stond van de huidige eSports-revolutie, een uitgebreide modus heeft die de kijkervaring van de toeschouwer flink verbeterde.

Mocht deze modus daarom in FIFA 18 wederom ontbreken, dan is dat voor mij een teken dat EA de voetbalgame niet serieus neemt als kijksport en ze het de community onnodig moeilijk maakt om FIFA door te ontwikkelen als eSport.

Waarom commentatoren in eSports shoutcasters heten

Het uitzenden van eSports via een livestream was niet iets dat vijftien jaar geleden rendabel was. De kosten voor het dataverkeer in die tijd liepen al snel in de duizenden euro’s. Om dit te beperken was het mogelijk om eSports-wedstrijden live te volgen via radiostations die enkel en alleen audio uitzonden en die je bijvoorbeeld via Winamp kon luisteren.

Vergelijkbaar zoals je Langs de Lijn op NPO Radio 1 luistert om het voetbalweekend te volgen. De software die de commentatoren van games gebruikten heette SHOUTcast. Zo is de term shoutcasters geboren.

Zou je eSports tien jaar geleden in beeld willen brengen, dan moest dat op televisie gebeuren. Dat gebeurde ook kortstondig op zenders als MTV, maar hield niet aan. Op dagelijkse basis bood een spectator mode van bijvoorbeeld Quake 3 een betere oplossing. Als toeschouwer kon je via de game de wedstrijd bekijken en tegelijkertijd het commentaar van de shoutcasters via Winamp luisteren. Al moest je dit wel nog handmatig gelijk zien te krijgen, waardoor de uitdrukking “1…2…3…FIGHT!” ontstond.

Why is it called shoutcasting? from starcraft

Games boden daarnaast de mogelijkheid om herhalingen op te slaan en deze vervolgens te downloaden. Dit waren slechts kleine tekstbestanden. Je kon de herhalingen zo via de game terugkijken. Met eventueel commentaar.

Ook was het handig om je eigen speelstijl te bestuderen en te kijken of iemand in de game vals speelde. Voor games als StarCraft II en Counter-Strike: Global Offensive bestaan deze herhalingen in de vorm van tekstbestanden nog steeds en zijn het gewilde bestanden om te downloaden als ze afkomstig zijn van een pro-gamer.

Zo doen andere eSports het

Met de release van 2010 zette StarCraft II een nieuwe standaard neer voor de spectator mode. Deze was vanaf het begin bedoeld om StarCraft II uit te zenden als kijksport. Zo kun je als kijker bijvoorbeeld zien welke eenheden een speler aan het bouwen is, hoeveel inkomen beide spelers hebben en hoe groot hun legers zijn.

Dankzij deze manier om spelers continue te kunnen vergelijken en dankzij de mogelijkheid om veel statistieken op ieder moment in beeld te brengen, krijg je als kijker inzicht in de game. Inzicht die de spelers zelf niet op die directe manier hebben. Zij zien alleen hun eigen statistieken, die beperkt zijn.

Bij Dota 2 is het mogelijk om een toernooi vanuit de game zelf te bekijken. Iets dat kan met een miljoen kijkers tegelijkertijd. Dit zorgt ervoor dat je zelf de camera kunt besturen en zo een specifieke speler kunt volgen. Ook kun je op alles klikken en heb je dezelfde mogelijkheden die shoutcasters hebben. Bijvoorbeeld om statistieken op te vragen.

Heb je daar geen zin in? Dan selecteer je gewoon één van de maximaal zes kanalen met vaak verschillende talen aan commentaar en laat je deze de camera besturen. Daarnaast kun je iedere game terugkijken en uitgebreid bestuderen.

Als toeschouwer van Counter-Strike: Global Offensive kijk je veelal door de ogen van één van de tien spelers. In tegenstelling tot die spelers zie jij echter de silhouetten van tegenstanders door de muren heen. Zo weet je of er een tegenstander om de hoek staat te wachten tijdens een spannend moment. Ook is het mogelijk om de camera boven het speelveld te plaatsen om dergelijke confrontaties nog beter in beeld te brengen.

Dankzij sommige spectator modi is het zelfs mogelijk om in-game beloningen uit te delen aan mensen die bijvoorbeeld Dota 2 kijken via de game. Wanneer een speler de eerste kill maakt, een first blood, dan krijgt een percentage van de kijkers een cadeautje. Koppel je je Twitch-account aan je Steam-account, dan heb je ook kans, dat wanneer je via Twitch kijkt, je ook beloond wordt.

Spectator zijn is een baan

Het besturen van de in-game camera bij eSports is een baan. Bij kleine toernooien doen de commentatoren dit, maar bij stadionvullende wedstrijden is er altijd iemand die enkel en alleen de actie zo goed mogelijk in beeld brengt. Bij het wereldkampioenschap Overwatch tijdens Blizzcon 2016 waren er zelfs meerdere in-game cameramensen.

Spectators van games hebben een belangrijke rol. Zij bepalen wat je als kijker te zien krijgt en kunnen zich hier volledig op focussen. Ze hoeven zich dus niet bezig te houden met het geven van commentaar, maar het is natuurlijk wel mogelijk om te reageren op wat de commentatoren zeggen. Zo zie je de in-game camera soms iets specifieks uitlichten naar aanleiding van een vraag van een shoutcaster. Of soms is het juist de spectator die iets onder de aandacht van de commentatoren brengt, dat zij zelf nog niet gezien hadden.

FIFA 18 spectator mode

Een spectator modus in FIFA 18 gaat ervoor zorgen dat meer mensen FIFA-wedstrijden kunnen gaan uitzenden. Op dit moment worden veel toernooien online gespeeld, maar die kun je nu niet via een livestream zoals de E-Divisie volgen. Is het wel mogelijk om als toeschouwer in de game te kunnen, met bijvoorbeeld toestemming van de spelers, dan zal er een explosie ontstaan van goede FIFA-wedstrijden die we nu alleen kunnen volgen via scorebordjournalistiek.

Ook wordt het mogelijk om andere camerahoeken te kiezen bij bijvoorbeeld een vrije trap. Of wanneer een speler zijn opstelling wil wijzigen, dan hoef je als kijker niet ook het menu te zien. Wanneer je iets anders ziet dan de spelers zelf kun je zaken als de hoeveelheid balbezit of in welke formatie een team speelt, in beeld brengen.

Wat ik persoonlijk mooi zou vinden, is dat je in beeld kunt brengen vanaf welke plek op het veld spelers op doel hebben geschoten, of dat een speler bijna altijd de linkerflank opzoekt. Dat is allemaal informatie waarmee een shoutcaster de wedstrijd meer diepgang kan geven en daardoor ook een betere kijkervaring kan bieden.

Wil FIFA 18 initiatieven als de E-Divisie maximaal ondersteunen, dan is een spectator modus een absolute musthave Wil FIFA 18 initiatieven als de E-Divisie maximaal ondersteunen en de game laten uitgroeien tot een succesvolle eSport, dan is een spectator modus een absolute musthave. Zonder zo’n modus is het voor mediaproducenten onnodig lastig en moeten we internationale online toernooien missen. Zonde, want ook daar doen veel E-Divisie-spelers aan mee.

FIFA is op dit moment één van de meest gespeelde games in Nederland. Een echte kijksport moet het nog worden. Een spectator modus in FIFA 18 mag daarbij niet ontbreken.