Nieuw verdienmodel voor Twitter? Het bedrijf overweegt een betaalde versie van TweetDeck

Twitter zou deze week 300 medewerkers op straat willen zetten. Daarmee krimpt het bedrijf in één klap met acht procent in.

Twitter overweegt een betaalde dienst beschikbaar te maken voor TweetDeck. Dat bevestigt het bedrijf tegen The Verge. Op het sociale medium verschenen eerder berichten over een enquête waarin de betaalde dienst genoemd wordt. De betaalde versie zou 20 dollar per maand kosten.

Met TweetDeck kunnen hun gebruikers een eigen dashboard van tijdlijnen samenstellen. Een betaalde versie zou gebruikers meer mogelijkheden geven voor het analyseren en publiceren van tweets. In de premiumdienst, vooral bedoeld voor professionals, zitten verder geen advertenties. Gebruikers krijgen mogelijk ook prioriteit bij de klantenservice.

Twitter wordt professioneel gebruikt door mensen uit de creatieve industrie en media, maar ook door andere bedrijven. Zij gebruiken de dienst om makkelijk in contact te komen met klanten, bijvoorbeeld om vragen te beantwoorden of om andere problemen op te lossen.

Volgens The Verge bevindt Twitter zich nog in een oriënterende fase. Het bedrijf zou nog niet begonnen zijn met het bouwen van de geavanceerde versie van TweetDeck. Of de betaalde dienst er daadwerkelijk komt, is dus afwachten. Dat hangt waarschijnlijk af van de verwachtingen die Twitter, dat vorige maand opnieuw slechte cijfers deelde, heeft over het geld dat het bedrijf er mee kan verdienen.