Voyage wil de strijd aangaan met Uber met zelfrijdende taxi’s

De onderwijsstartup Udacity begon zes maanden geleden met het trainen van ontwikkelaars van zelfrijdende auto’s. En dat bleek succesvol: er is een geheel nieuw bedrijf uitgekomen, genaamd Voyage. Dit bedrijf heeft als doel om een vloot aan zelfrijdende taxi’s te maken, weet Business Insider.

Voyage wil zich onderscheiden door niet alleen een zelfrijdende auto te maken, maar passagiers de gehele ervaring te laten bepalen. Er is voorlopig nog een veiligheidschauffer aanwezig, om te zorgen dat er ingegrepen kan worden als er iets mis gaat, maar toch ben je als passagier in control. Voyage wil echter dat de passagiers aan de hand van spraakcommando’s alles zelf doen. Denk bijvoorbeeld aan het veranderen van de muziek of de auto vertellen dat hij moet starten of stoppen.

“Als je in een auto van Voyager stapt, zeg je niet alleen ‘Hey, veiligheidschauffeur'”, vertelt Olivier Cameron, die Voyage leidt. “Het enige wat je hoeft te doen is zeggen ‘Start Voyage’. We bouwen een ervaring waarin het voelt alsof jij de auto bestuurt.”

De bedoeling is dat de autonome auto’s uiteindelijk mensen naar iedere locatie kunnen brengen voor een lage prijs. En er kan al snel getest worden: het bedrijf heeft op een aantal plekken toestemming om passagiers te vervoeren in de aankomende maanden. Cameron wil echter niet zeggen waar dit is. “We willen de auto’s niet binnen de komende vijf jaar op de weg brengen, maar veel sneller. We denken aan weken, niet aan jaren of maanden”, aldus Cameron.

Mijlpaal

Het team van Voyage heeft afgelopen herfst al een flinke mijlpaal bereikt. Toen werkte het nog aan een open-source-project voor autonome auto’s bij Udacity. Tijdens de herfst reed de auto helemaal zelf bijna vijftig kilometer over een drukke overgang in de Bay Area. Het reed langs 140 stoplichten, diverse zebrapaden en langs ontelbare voetgangers. De auto deed er anderhalf uur over.

Voyage gebruikt echter geen technologie die door de studenten van Udacity is gemaakt. In de plaats daarvan worden andere auto’s aangepast met de benodigde sensoren. Ook wordt er software gemaakt waardoor de auto’s zelf kunnen rijden.

Natuurlijk is er al wat concurrentie op dit gebied. Een autonome taxidienst is exact waar Uber ook aan werkt. En ook dat bedrijf past bestaande auto’s aan. Cameron denkt echter dat de gehele ervaring het project kan onderscheiden van de rest. Daarnaast is te hopen dat er minder problemen zijn met de zelfrijdende auto’s van Voyage, dan met die van Uber