Tesla heeft het geflikt: De puber is waardevoller dan opa’s Ford en General Motors

Het is Tesla gelukt. De fabrikant van elektrische auto’s is Ford en General Motors (even) voorbij gestevend in marktwaarde. Daarmee was het grootste Amerikaanse autofabrikant van het moment.

Doordat het aandeel Tesla omhoog ging naar 313 dollar, kwam het uit op een waarde van 51,17 miljard dollar. General Motors (GM) had op hetzelfde moment een waarde van 51,1 miljard dollar. GM is inmiddels weer wat opgeklommen, maar het is duidelijk welk bedrijf de wind in de zeilen heeft.

Dat nieuws komt niet uit de lucht vallen, want het gaat lekker met Tesla. In het eerste kwartaal van dit jaar werd een recordaantal auto’s geleverd. In de aanloop naar de productie van de Model 3 later dit jaar rolden er in de eerste de maanden 25.000 auto’s uit de fabriek. Daarmee ligt het op schema om de komende jaren nog flink verder te groeien.

Maar toch is het gek dat een bedrijf dat vorig jaar 76.000 auto’s leverde, verlies maakte en enorme schulden heeft zoveel waarde toegekend krijgt. Ford had een omzet die 20 keer hoger lag en maakte miljarden winst. De fabrikant heeft bovendien een geschiedenis van meer dan 100 en daardoor een enorme reputatie.

Vooruit kijken

Volgens Elon Musk moeten we ook niet terugkijken om een waarde op Tesla te plakken. Vorige week twitterde hij: “Tesla is gebaseerd op het verleden absurd overgewaardeerd, maar dat is irrelevant.” Hij kijkt liever naar de toekomst. Tesla is een verhaal van hoop en Musk is de ideale persoon om uit dat boek voor te lezen. Hij schetst een toekomst van Tesla die de wereld zal veranderen en over een aantal jaren voor enorme winsten zal zorgen.

Investeerders geloven dat verhaal, ze kijken naar de potentiële groei van Tesla. De laatste vier jaar werden de verkopen namelijk verdrievoudigd, terwijl Ford en GM vrijwel gelijk bleven. Met de Gigafactory, waar enorme hoeveelheden batterijen geproduceerd worden, de elektrische auto’s en zelfrijdende technologie lijkt Tesla klaar voor de toekomst, terwijl de opa’s van de auto-industrie mondjesmaat innoveren.

“Ford en GM zijn juist koploper”

Al zijn er ook geluiden dat de oude mannen niet onderschat moeten worden. Het Amerikaanse onderzoeksbedrijf Navigant Research voorspelde vorige week dat de eerste zelfrijdende auto namelijk niet uit Silicon Valley komt, maar uit Detroit. De onderzoekers zeggen dat Ford en GM juist koplopers in de zelfrijdende technologie.

Volgens Navigant Resarch moet je de geschiedenis van die fabrikanten juist meenemen bij een blik op de toekomst. Bij het op de markt brengen van een zelfrijdende auto komt vele meer kijken dan kwaliteit van de technologie. Ook de strategische visie is van belang en de productiecapaciteit moet je niet vergeten.

Tesla is nu GM en Ford voorbij als het om marktwaarde gaat, maar de hoeveelheid auto’s die het nu per jaar maakt is nog een schijntje in verhouding tot de oude reuzen. Ze zijn nu misschien nog niet zover als Tesla als het gaat om zelfrijdende technologie, maar kunnen als ze zover zijn in één keer over de dwerg heen springen.

Geld voor overnames

Die fabrikanten hoeven de technologie daarvoor niet eens zelf te ontwikkelen. Door een berg geld op de bank, of de capaciteit om enorm veel geld te lenen, kunnen ze makkelijk een gespecialiseerde startup overnemen. Daar zijn ze zelfs al mee begonnen. Ford zei in februari al dat het een miljard investeerde in specialist Argo AI en Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, zoekt de samenwerking op met hardewaremaker Bosch. Samen willen ze zelfrijdende taxi’s ontwikkelen.

Maar die ontwikkelingen interesseren investeerders voorlopig niet. Het verhaal van Ford en GM is oud en stoffig. Musk schetst een zonnige toekomst en kan dat mooi vertellen. Daar luisteren ze voorlopig liever naar.