Snapchat gaat nu ook locatiedata van gebruikers inzetten voor adverteerders

Je moet je steeds bewuster worden van wat je deelt op Snapchat, want moederbedrijf Snap gaat opnieuw meer informatie over jou aan adverteerders geven. Het bedrijf moet een nieuwe tool gaan uitrollen genaamd ‘Snap to Store’.

Voor deze dienst gaat Snapchat hoeveel meer mensen er snaps maken van bepaalde locaties nadat een advertentie op het sociale medium is gebruikt. Stel je gaat naar de McDonald’s en je gebruikt een geofilter van het restaurant over je snap, dan kan de adverteerder zien wie het bericht zagen en hoeveel van hen er vervolgens naar het fastfoodrestaurant gaan, weet The Wall Street Journal.

De feature bestaat al langer, maar zat nog in een bètaversie. Sommige mensen in de VS zagen bijvoorbeeld al wel signalen, zoals een gesponsorde geofilter van het fastfoodrestaurant Wendy’s. Volgens Snap zelf zorgde dat er voor dat er in een week 42.000 mensen naar Wendy’s gingen.

Het zullen ook vooral restaurants zijn die voordelen merken van deze tool. Volgens een onderzoek neemt 80 procent van de gebruikers snaps in restaurants. 66 procent doet dit in een winkelcentrum, 50 procent in een sporthal. Gebruik je de app niet als je ergens bent, dan wordt er ook geen data verzameld. Daarnaast moet je toestemming geven om je locatie te delen als je de app downloadt.

Privacy wordt een lachertje

Het is niet de eerste keer dat Snap meer data geeft aan adverteerders. Eerder kocht het al klantgegevens van derde partijen die het wilde koppelen aan de accounts van zijn gebruikers, om zo gerichte advertenties te verkopen. Het sociale medium kreeg toegang tot data over offline aankopen, bijvoorbeeld via klantkaarten van supermarkten.

Daarnaast meet Snapchat al een tijdje wat je doet met advertenties binnen de app. Dat gedrag slaat het bedrijf op en koppelt het aan jouw account. Ook dat is een manier voor adverteerders om specifiek te adverteren. Ze hoeven zich dan alleen te richten op gebruikers die mogelijk wat met de advertentie doen.

De stappen zijn opvallend, want Snap profileerde zich eerder nog als privacyvriendelijker dan Twitter en Facebook. Zelfs de app zelf richt zich op privacy: foto’s en video’s verdwijnen na 24 uur. Maar met stappen als deze is de privacy een lachertje geworden en komt het steeds dichter in de buurt van advertentiekoning Facebook.