Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat autonome functies in auto’s onderzoeken

De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat autonome functies in auto’s onderzoeken. Aanleiding daarvoor is een aantal ongevallen waarbij systemen die de bestuurder ondersteunen betrokken waren. Begin deze week nog botste een Tesla in de automatische piloot op een vrachtwagen.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat de verschillende systemen die autofabrikanten voor semi-autonoom rijden gebruiken onderzoeken. Tesla noemt zijn systeem bijvoorbeeld Autopilot, Nissan gebruikt de term ProPILOT en Volvo noemt het IntelliSafe Autopilot. In de praktijk komen de systemen op hetzelfde neer: langzaam neemt de computer steeds meer taken van de bestuurder over.

De Onderzoeksraad wil nu onderzoeken welke instructies bestuurders krijgen als ze zo’n systeem gebruiken. Ook kijkt de organisatie naar de eisen voordat een semi-autonome functie op de Nederlandse weg gebruikt mag worden en welke data na een ongeval beschikbaar zijn. Daarvoor gaat de raad een aantal ongevallen met semi-zelfrijdende auto’s nader bekijken.

De komende maanden gaat de raad eerst een team samenstellen en de exacte onderzoeksopzet vaststellen. Dan besluit de Onderzoeksraad ook welke systemen van welke fabrikanten onderzocht gaan worden. Wanneer de Onderzoeksraad voor Veiligheid verwacht het onderzoek af te ronden, is niet bekend. Over het algemeen duren de onderzoeken ongeveer een jaar, laat een woordvoerder weten.

Buitenlandse onderzoeken

Internationaal zijn er al verschillende onderzoeken gedaan naar de veiligheid van dit soort systemen. Met name Autopilot van Tesla krijgt veel aandacht, omdat die het meest geavanceerd is op dit moment. In de Verenigde Staten vond vorig jaar een ernstig ongeval plaats me de zelfrijdende functie. De NHTSA concludeerde begin dit jaar echter dat het rijsysteem geen schuld had aan het ongeluk.

In Duitsland waren onderzoekers eind vorig jaar erg kritisch over de veiligheid van Autopilot. Ze adviseerden zelfs om de Tesla Model S van de weg te halen. Dit advies werd niet opgevolgd door de overheid, maar Tesla-bezitters kregen wel een waarschuwingsbrief van de minister van Verkeer.