Stroomschokken moeten ervaring in virtual reality nog realistischer maken

Virtual reality is tof, maar nog lang niet levensecht. Je hebt geen echte nepwapens in je handen waarmee je “schiet” en je voelt geen muren in het spel. Alles is dus nog echt virtueel en voelt nog niet als echt aan. Onderzoekers van het Hasso-Plattner-Institut in het Duitse Potsdam werken echter aan een oplossing. Zij hebben een systeem ontwikkeld dat muren kan simuleren.

Het simuleren van muren en zware objecten doet de onderzoekers van het Hasso-Plattner-Institut met stroomschokken. Voor het experiment word je aan een eight-channel muscle simulator (EMS) die in een rugzak zit gehangen. Dat systeem maakt vervolgens via USB verbinding met een VR-simulator die werkt met de Samsung Gear VR, trackers die je in je handen hebt en een motion-capture-systeem.

Op je onderarmen en biceps worden elektrodes gehangen. Raak je een virtueel object aan of til je er een op, dan wordt er een milde elektrische schok toegediend. Daardoor spannen je spieren aan, wat je weer voelt in je handen. Gevolg? Het voelt alsof je tegen een muur aan duwt of een zware kubus optilt.

Concurrentie

Voordeel hiervan is dat je een nieuwe realistische ervaring kunt toevoegen, zonder dat je heel veel hardware achter je aansleept. De technologie op zich is niet nieuw, want hij wordt al jaren gebruikt voor fysiotherapie en simulaties met trainingsdoeleinden. Bedrijven als Teslasuit werken al aan toepassingen voor amusement.

Verschil is echter dat deze onderzoekers denken dat de technologie zo klein is, dat hij in normaal textiel verwerkt kan worden. Je kunt er dus een t-shirt van maken, dat je aandoet als je een spel gaat spelen.