Keuze van Google om zich met hardware bezig te houden betaalt zich uit

Google, en daarmee dus ook moederbedrijf Alphabet, nam vorig jaar een interessante stap. Voor het eerst ging het bedrijf zich echt richten op hardware. En nu de cijfers van het eerste kwartaal van dit jaar binnen zijn, blijkt zich dat uit te betalen. Het bedrijf haalde in de eerste drie maanden 3 miljard dollar op uit “overige inkomsten”, tegenover 2,1 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar.

Die overige inkomsten bestaan uit diensten als de cloud en Google Play, maar ook uit hardware. Natuurlijk is het maar de vraag welke van deze divisies het meeste heeft bijgedragen een de gestegen inkomsten. CEO Sundar Pichai zei echter tegen Engadget dat de verkoop van hardware “sterk blijft”. Met andere woorden: Google verdient zeker geld aan zijn nieuwe hardware.

Advertenties

De cijfers laten ook maar weer eens zien dat Google tegenwoordig zoveel meer is dan alleen een advertentiebedrijf en een zoekmachine. Hoewel Google nog steeds 21,4 miljard dollar (86,5 procent van de in totaal 24,7 miljard dollar) ophaalde met advertenties, werken de nieuwe markten waar het zich in begeeft dus ook goed. De inkomsten van de advertenties zijn volgens CFO Ruth Porat overigens vooral te danken aan mobiele zoekopdrachten, YouTube en geprogrammeerde advertenties.

En ook andere onderdelen van Alphabet doen het goed. Bedrijven als Nest, Fiber en Verily brachten samen 244 miljoen dollar op, tegenover 165 miljoen in dezelfde tijd vorig jaar. Het is positief dat de omzet daar dus stijgt, maar ik moet hier wel even bij zeggen dat ze ook voor een gigantisch verlies zorgen. Waar deze divisies vorig jaar nog voor een verlies van 774 miljoen dollar zorgden, is dat dit jaar 855 miljoen dollar. Een deel daarvan is volgens Porat te wijten aan de pauzering in het uitbreiden van internetprovider Fiber vorig jaar.

Hoe dan ook: het eerste kwartaal van Alphabet was dit jaar dus een goeie. En misschien wordt het volgend jaar nog wel beter, want wie weet wat ze tijdens Google I/O dit jaar gaan aankondigen. Daar moeten we helaas nog even op wachten. Google I/O vindt tussen 17 en 20 mei pas plaats.