Snapchat kan druk Facebook niet aan en presenteert teleurstellende cijfers

Snap, het moederbedrijf van Snapchat, heeft gisteren voor het eerst kwartaalcijfers gepresenteerd. Die waren op zijn zachtst gezegd teleurstellend. Oprichters Evan Spiegel en Bobby Murphy zagen als resultaat beiden hun vermogen met 1 miljard dollar aan beurswaarde krimpen.

Het bedrijf zelf heeft in het eerste kwartaal ook een verlies van 2,2 miljard dollar verlies geleden. De berichtendienst heeft bovendien moeite met het vasthouden van de groeide die eerder ingezet werd. Concurrent Facebook heeft steeds meer functies van Snapchat gekopieerd in Instagram, Whatsapp en Facebook zelf.

Vooral Instagram heeft daar veel profijt van en zag het gebruikersaantal groeien naar 200 miljoen méér dan Snapchat. Snapchat zit nu op 166 miljoen dagelijkse gebruikers, 5 procent meer dan eind december maar ongeveer 2 miljoen minder dan analisten verwacht hadden.

Geen onnatuurlijke groei

Volgens CEO Evan Spiegel komt het gebrek aan groei onder meer doordat het bedrijf weigert aan ‘growth hacking’ te doen, zoals andere sociale media wel doen. Die sturen vaak push notificaties, en Facebook laat je via hun app inloggen op sites van derden. Snapchat wil volgens Spiegel niet dat je “onnatuurlijks doet”.

“Dat is een makkelijke manier om het aantal dagelijks actieve gebruikers te doen groeien, maar we geloven er niet in dat die technieken houdbaar zijn op de lange termijn en het beïnvloedt onze relatie met gebruikers”, zei hij tegen analisten.

Kopieerdrift van Facebook

De cijfers en heftige kopieerdrift van Facebook zorgde ervoor dat Spiegel nog eens met indirect modder gooide naar Zuckerberg en co. “Als je een creatief bedrijf wilt zijn moet je het niet erg vinden dat anderen je producten kopiëren wanneer je goede dingen maakt. Alleen omdat Yahoo een zoekbalk heeft, betekent niet dat Google zijn.”