China krijgt esports-pretparken: Internetbedrijf Tencent investeert miljarden in esports

In Nederland beginnen esports heel langzaam te groeien, maar in het buitenland gaat het nog veel harder. Zo steekt het Chinese internetbedrijf Tencent omgerekend 13 miljard euro in de Chinese esports-markt. Het wil met dat geld de komende vijf jaar onder meer competities en organisaties opzetten en evenementen organiseren, maar bijvoorbeeld ook esports-pretparken gaan bouwen.

Voor Tencent – wat het vijfde internetbedrijf ter wereld is – is esports trouwens bekend terrein. Het bedrijf is namelijk de eigenaar van ontwikkelaars Riot Games, de maker van de populaire esports-titel League of Legends. Daarnaast heeft het aandelen in Activision Blizzard en de mobiele game-ontwikkelaar Supercell.

Volgens Tweakers verwacht Tencent dat de Chinese esports-sector de grootste ter wereld gaat worden. De investeringen van het internetbedrijf zullen daar uiteraard aan bijdragen, maar het is niet de enige die er zo stevig op inzet. Alibaba, een belangrijke concurrent van Tencent, heeft namelijk een speciaal dochterbedrijf waarmee het flink investeert in esports: Alisports.

Dat bedrijf zorgde er mede voor dat professioneel gamen onderdeel wordt van de Asian Games, zeg maar de Aziatische Olympische Spelen, in 2018 en 2022. De investeringen van Alisports zijn financieel echter nog stukken kleiner dan die van Tencent.

Wil je meer weten over esports? Ward Geene schrijft wekelijks een column waarmee hij je een inkijkje geeft in de wereld van esports. Deze kun je hier teruglezen.

De afbeelding bij dit artikel is onder Creative Commons beschikbaar gesteld door Wikimedia-gebruiker Gabriel.gagne.