Binnenkort reclamespotjes op Netflix? Mogelijk wel, maar enkel om series te promoten

DRM browser W3C

Het aanbod van series en films op Netflix blijft maar groeien. Vooral omdat Netflix ieder jaar meer eigen content blijft maken. Het gebeurt me regelmatig dat ik over een serie hoor die al maanden te streamen zijn, maar waarvan ik simpelweg de lancering had gemist.

Natuurlijk toont Netflix op basis van je kijkgedrag op allerlei plekken in de app kijktips. Veel mensen gaan echter vrij doelgericht naar een serie die ze al kijken toe om zo snel mogelijk de nieuwe aflevering af te spelen. Op dat moment mis je alle suggesties die Netflix je op allerlei manieren probeert te doen.

Het bedrijf werkt echter aan een manier om je series en films de tippen die je gegarandeerd niet mist: pre-rolls. Het bedrijf bevestigt aan TechCrunch dat het korte reclames van 30 seconden test, die te zien zijn voordat de serie of film begint waar je eigenlijk naar wilt kijken. In tegenstelling tot de pre-rolls die je gewend bent, kun je ze echter wel gewoon doorspoelen, dat scheelt weer.

Daar komt bij dat de pre-rolls worden geselecteerd op basis van je kijkgedrag en dat het gaat om series die nog moeten uitkomen of die net nieuw zijn. Niet steeds opnieuw dezelfde reclames en trailers die je al kent dus. Netflix wil ze ook echt alleen tonen als de slimme algoritmes van het bedrijf ervan overtuigd zijn dat jij de serie of film in kwestie wilt zien.

View post on imgur.com

Test

Er is overigens een aannemelijke kans dat je de reclames nooit gaat zien. Het gaat om een test onder een kleine groep gebruikers. Op basis van de resultaten bepaalt Netflix of de functie definitief wordt toegevoegd. Op deze manier test Netflix al jaren alle veranderingen in zijn dienst, zelfs welke foto er in het menu wordt gebruikt om een serie te promoten.

“Als we niet testen, leren we niks en worden we nooit beter, wie wil dat?”, legt een woordvoerder uit aan TechCrunch.