Microsoft werkt aan standaard voor VR-brillen die het werk van ontwikkelaars veel makkelijker moet maken

Acer Windows Mixed Reality

Het bouwen van virtual-reality-applicatie is een flinke uitdaging, doordat er allerlei verschillende platformen zijn waarvoor je een app moet bouwen. Je kunt niet één app ontwikkelen die werkt op de HTC Vive, Oculus Rift en smartphones in een VR-bril. Dankzij de introductie van Google’s Daydream (Android) en Microsofts Windows Mixed Reality kwamen er het afgelopen jaar alleen maar meer mogelijkheden bij.

Microsoft wil nu heel graag toe naar één standaard, die door alle VR-headsets wordt ondersteund: Direct Reality. Microsoft hoop dat hiermee wordt voorkomen dat mensen een VR-bril kopen maar dat software die ze willen gebruiken daar niet op werkt. schrijft Tweakers op basis van een interview met Phil Spencer, hoofd van de Xbox-divisie van Microsoft.

“Wanneer ik een monitor voor mijn computer koop, maak ik me geen zorgen of Windows ermee om kan gaan en of sommige spellen erop werken en sommige niet”, zegt Spencer. De standaard moet daarom de benodigde ondersteuning voor bijvoorbeeld de Oculus Rift inbouwen. Als dat Microsoft lukt, zou het een mooie stap vooruit zijn voor virtual reality.

Mixed Reality

Dat Microsoft hierop inzet is logisch. Het bedrijf lanceert met Windows Mixed Reality een nieuw platform. Om dat succesvol te maken, moeten games en applicaties dit gaan ondersteunen. Door er met Direct Reality voor te zorgen dat ontwikkelaars in één keer voor alle platformen kunnen ontwikkelen, is de kans groter dat applicaties Windows Mixed Reality gaan ondersteunen.

Met Windows Mixed Reality voegt Microsoft virtual reality en augmented reality al samen in één platform. Applicaties kunnen daardoor zowel met de HoloLens, als met een VR-bril werken, zonder dat je als ontwikkelaar twee losse applicaties hoeft te bouwen.