Facebook sluit deal met Fox en gaat de Champions League livestreamen

De Champions League kijken Amerikanen vanaf september niet alleen op je televisie, maar ook via Facebook. Het sociale medium heeft namelijk een deal gesloten met Fox Sports in de Verenigde Staten om dit te mogen doen, schrijft Bloomberg.

Hoeveel hiervoor betaald is, is niet bekend gemaakt. Wel is duidelijk dat het een onderdeel is van de strategie van Facebook om meer adverteerders meer uit te laten geven. Hoewel er nog geen advertenties verkocht zijn voor de wedstrijden, gaat dat waarschijnlijk wel snel gebeuren. Natuurlijk is sport hier een juiste keuze voor, omdat deze evenementen goed zijn voor veel kijkers die over de wedstrijd praten op sociale media.

Voetbal is dan ook nog eens de meest gevolgde sport op Facebook. Vorig jaar keken 3,7 miljoen gebruikers naar een wedstrijd voor het goede doel tussen Everton en Manchester United. De vorige finale van de Champions League was goed voor 98 miljoen interacties op Facebook van 34 miljoen mensen.

Niet op TV

Een aantal van de wedstrijden van de Champions League die nu op het platform worden gestreamd komen dan ook niet op televisie. “Er zijn meer wedstrijden in het Engels en Spaans dan dat we kunnen uitzenden op onze netwerken”, zegt David Nathanson, head of business operations bij Fox Sports. De grote fans zullen op televisie dan ook niets missen.

Voor zover bekend geldt de deal niet voor Nederland. Hier zendt SBS de Champions League-wedstrijden uit op tv en heeft NU.nl de rechten voor livestreaming.