Gebruik kunstmatige intelligentie niet voor fake news maar voor real entertainment

Bas Gezelle

Voor een creatief is het tegenwoordig elke dag feest. Kunstmatige intelligentie biedt zoveel mogelijkheden om nieuwe werkelijkheden creëren.

Met de opmars van kunstmatige intelligentie schieten nieuwe tools als paddestoelen uit de grond en is de gecreëerde werkelijkheid niet meer van echt te onderscheiden. Natuurlijk brengt dit risico’s met zich mee en veel media outlets hebben het dan ook vooral over misbruik en fake news. Logisch, maar het is veel leuker om stil te staan bij alle creatieve mogelijkheden. Dus dat ga ik dan ook doen.

Bas GezelleBas GezelleColumnist Bas Gezelle is digital creative en schrijft over concepten waarin technologie en creativiteit elkaar versterken. Deze week: entertainment & kunstmatige intelligentie.De nieuwe tools om te creëren bieden namelijk kansen voor de communicatie en entertainment branche. Zo zijn onderzoekers met het Face2Face project erin geslaagd zijn om het gezicht van een persoon in een video te laten reageren op de gezichtsuitdrukkingen van een persoon voor de camera. Stel ik bezoek de website van Game of Thrones en kan daar via mijn webcam bepaalde videofragmenten beïnvloeden. Ik trek gekke bekken en vertel leuke grapjes en Tyrion doet dat in de video exact dat in realtime.

Dit is heel grappig, maar natuurlijk niet realistisch want dit is mijn gezichtsuitdrukking en niet de echte mimiek van Tyrion. Ook dat is opgelost want het is de onderzoekers van de University of Washington gelukt om middels kunstmatige intelligentie en tientallen uren aan video de mimiek van Obama exact na te bootsen. Op deze kan manier kan je Obama in een video van alles laten zeggen zoals hij het zelf ook zou zeggen.

De mimiek klopt en je spreekt zelf wat in of gebruikt bestaande audio zoals ze in bovenstaande video gedaan hebben. Maar je hebt dan niet de volledige vrijheid om alles wat je wilt laten zeggen op een realistische manier te laten zeggen. Het wordt daarom helemaal interessant als je dit combineert met een tool zoals VoCo waar Adobe aan werkt.

Met deze software kan je op basis van 20 minuten aan stem, compleet nieuwe audio van die stem generen. De nieuwe start-up Lyrebird beweert dit zelfs te kunnen op basis van 1 minuut aan audio. Dat is echt freaky, maar vooral ook heel tof want iedereen kan zo video – en audio content remixen.

Remix cultuur

Op basis van bestaande content ontstaat er dan veel nieuwe content. De remix culture gaat hier zelf mee aan de haal of grote studio’s faciliteren het zodat men eigen varianten van series en films kan maken. Of misschien maak je wel een eigen late night show van alleen maar bestaand beeld. Stel dat een radio – en of tv-commercial met celebrities wordt gemaakt zonder dat er überhaupt een opname heeft plaatsgevonden. Celebrities verkopen dan alleen nog hun portretrecht of het recht om hun stem te gebruiken.

Met deze combinatie van software maken we voornamelijk gebruik beschikbaar beeld, maar de ontwikkelingen gaan zo razendsnel. In de laatste Star Wars-film Rogue One speelde Peter Cushings die al 22 jaar dood is. Met CGI (Computer-generated imagery) konden we weer kort genieten van zijn rol als Grand Moff Tarkin.

Hoeveel oude acteurs kunnen we zo weer tot leven brengen? Nu is het nog eigen interpretatie door de makers op bestaand beeld, maar met kunstmatige intelligentie kunnen we straks echt karakters creëren en een persoonlijkheid tot leven brengen.

Er wordt met kunstmatige intelligentie op dit gebied al volop geëxperimenteerd. De Engelse advertising website The Drum bracht met supercomputer Watson van IBM op basis van al zijn boeken en interviews de reclame-guru Ogilvy weer tot leven. Tijdens de Antwerpse Boekenbeurs was er een robot die boeken signeerde met het handschrift van de schrijver Paul van Ostaijen die al niet meer leeft. En heeft Watson op basis van een een grondige analyse van al het werk Gaudi weer een nieuw kunstwerk gemaakt zoals Gaudi dat gedaan zou hebben.

Virtuele karakters

Het is echt bizar, maar vooral ook heel leuk. De startup Oben wil dit dan ook voor het grote publiek uitrollen en ontwikkelt virtuele avatars. Van jezelf of van celebrities. Ze zijn gestart met een pilot in Zuid Korea en gaan binnenkort ook naar China. Jouw favoriete celebrity leeft dan in je telefoon of in elk ander device als personal assistant. Geen Siri, maar jouw favoriete rapper die tegen je praat. Of navigeert Frank Underwood je bijvoorbeeld naar jouw eindbestemming.

De navigatie-app Waze gelooft er ook in dat custom stemmen de toekomst zijn van personal assistants en is met hun campagne #NextWazeVoice op een American Idol-achtige manier op zoek naar de perfecte navigatie stem.

Met Oben heb je dan het virtuele karakter van iemand anders met echt zijn stem en karaktereigenschappen in een device zitten. De volgend stap is natuurlijk om dit karakter ook fysiek te maken als digitaal en fotorealistisch 3D-model. Er zijn tegenwoordig al zoveel manieren om iemands lichaam in te scannen en te digitaliseren. Je ziet het in grote films en games, daar zijn ze niet van echt te onderscheiden. De celebrity leeft dan als een soort tamagotchi bij jouw thuis.

Bijvoorbeeld in een virtuele omgeving als je een virtual reality bril opzet of gewoon echt op de bank met alle nieuwe augmented reality devices die op de markt gaan komen.
Dit is best creepy en zeker ook wel gevaarlijk als je kijkt naar eventueel misbruik.

Ik snap de meeste media wel dat ze enigszins bang zijn voor dat misbruik. Maar een foto nemen we ook niet altijd voor waar aan. We snappen dat deze bewerkt kan zijn en dit zal straks met video en audio en als computer gegenereerde beelden nog realistischer worden ook het geval zijn. Ik denk dat we voorlopig vooral alle toffe ontwikkelingen moeten omarmen om mooie nieuwe werkelijkheden te creëren. Let’s go!

Foto: Julia Fullerton Batten