Snap lijdt 443 miljoen dollar verlies in tweede kwartaal 2017

Snap, het moederbedrijf van Snapchat, heeft het afgelopen kwartaal een verlies van 443 miljoen dollar geleden. Dat blijkt uit de laatste kwartaalcijfers, die het bedrijf gisteren publiceerde. In het tweede kwartaal van 2016 leed het bedrijf nog een verlies van ‘slechts’ 116 miljoen dollar.

Het bedrijf haalde van afgelopen april tot juni voor bijna 182 miljoen dollar aan omzet binnen. In dezelfde periode van 2016 wist het bedrijf 72 miljoen dollar te verdienen, een stijging van 153 procent. Het is de hoogste omzet die Snap ooit in een periode van drie maanden wist te verdienen.

Het afgelopen kwartaal wist het bedrijf 7,3 miljoen nieuwe gebruikers dagelijks naar zijn platform te lokken. Het totaal dagelijks actieve gebruikers komt daarmee op 173 miljoen te staan. De stijging is voor Snap volgens analisten niet genoeg om zijn belofte waar te maken. De koers van Snap ging na bekendmaking van de cijfers dan ook flink omlaag. Het aandeel bereikte deze maand al zijn laagste punt ooit.

Snap genereerde het eerste halfjaar van 2017 een omzet van 331 miljoen dollar. In totaal leed het bedrijf de eerste zes maanden echter een verlies van ruim 2,6 miljard dollar.

Concurrentie

De tegenvallende cijfers betekenen voor Snap dat het bedrijf moet laten zien dat het zich kan onderscheiden van zijn concurrenten. Vooral Facebook, dat flink groter is en meerdere sociale media beheert, doet het wel goed. Het bedrijf kopieert in rap tempo functies van Snapchat en past die toe op zijn eigen platformen.

Snap, dat zich niet profileert als een socialmedia-bedrijf, maar als camerabedrijf, onderscheidt zich tot nu toe vooral met zijn zonnebril met camera, de Spectacles. Het bedrijf maakte gisteren bekend voor 5,4 miljoen dollar aan ‘overige omzet’ gegenereerd te hebben. Omgerekend komt dat uit op ongeveer verkochte 41.500 zonnebrillen. In het eerste kwartaal verkocht het bedrijf, op basis van eenzelfde berekening, nog ongeveer 64.000 brillen.