Autoriteit Consument & Markt doet onderzoek naar oneerlijke voorwaarden videoplatformen

De algemene voorwaarden van diverse videoplatformen worden onderzocht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De waakhond stelt op basis van verkennend onderzoek dat sommige voorwaarden niet eerlijk zijn. Onder meer YouTube, Facebook en Netflix worden onderzocht.

De voorwaarden zijn onder meer oneerlijk omdat ze consumenten bepaalde rechten ontzeggen. Volgens ACM zijn dit soort voorwaarden bij veel online diensten te vinden en niet alleen bij videoplatformen. Om welke websites het precies gaat en wat er nog meer mankeert aan de voorwaarden, heeft de waakhond niet bekendgemaakt.

Wel zegt de organisatie het onderzoek uit te breiden, samen met “de Europese collega’s”.

Stormachtige ontwikkelingen

De organisatie zegt verder dat het de markt voorlopig extra in de gaten blijft houden vanwege “stormachtige ontwikkelingen”. “De nieuwe manieren waarop consumenten online media gebruiken zet de mediawereld op z’n kop. Inkomsten van traditionele mediabedrijven staan daardoor onder druk. Bijvoorbeeld doordat ze minder advertenties en abonnementen verkopen.”

Uit het onderzoek bleek verder dat geen van de aanbieders een dominante positie heeft op de markt. “De grote, internationale platforms, zoals YouTube en Facebook, ondervinden op deze markten concurrentie van elkaar en van kleinere spelers.” Ook op het gebied van adverteerders is er geen sprake van een dreigend monopolie.