Wetenschappers weten realistische afbeelding van mens naar virtuele wereld te brengen

3D Human Body Reconstruction

Wetenschappers van de Fraunhofer Heinrich Hertz Institute HHI hebben een methode ontwikkeld waarmee ze een realistische afbeelding van een persoon in een virtuele wereld kunnen zetten. Het gaat om 3D Human Body Reconstruction, waarbij een echt persoon wordt vastgelegd door meerdere camera’s op hetzelfde moment. De techniek wordt tijdens IFA in Berlijn gepresenteerd.

Het camerasysteem filmt mensen driedimensionaal. Aan de basis zit een stereocamera: de camera filmt mensen met twee lenzen. Dat is afgeleid van hoe mensen naar de wereld kijken, met twee ogen. En net zoals wij met onze beide ogen afstanden goed kunnen inschatten doordat we met ieder oog vanuit een iets andere hoek naar een object kijken, kan de camera dat ook. Het resultaat is een 3D-impressie.

Natuurlijk zijn er veel meer camera’s nodig om iemand in detail te filmen vanuit iedere hoek. De wetenschappers gebruiken daarom ruim dertig camera’s om een mens in kaart te brengen. Iedere camera filmt een deel van de persoon. Vervolgens moet ieder beeld samengevoegd worden, zodat er een realistisch geheel ontstaat.

Kleine details

Er wordt dan ook gebruik gemaakt van een nieuw ontwikkeld algoritme, dat snel informatie over diepte uit de beelden kan halen. Daarmee wordt de 3D-vorm van een persoon berekend. Zodra het virtuele model gemaakt is, wordt deze in een virtuele scène geplaatst. Naar eigen zeggen worden er veel details meegenomen in het model. Denk bijvoorbeeld aan kleine kreukels in je kleding.

Het samenvoegen van alle informatie zou slechts een paar seconden in beslag nemen. Interessant is dat zodra je in de virtuele wereld staat, je vrij kunt bewegen (mits de camera’s je nog kunnen zien). Al je bewegingen worden daardoor realistisch weergegeven in de virtuele wereld.

Waar de techniek uiteindelijk voor gebruikt gaat worden, is vooralsnog niet bekend.