Dankzij Rfly van MIT kunnen mini-drones nu magazijnen inventariseren

Rfly MIT

Drones blijken voor van alles nuttig te zijn, bijvoorbeeld voor het inventariseren van producten in een magazijn. Dankzij RFID-tags op producten kan de drone uitlezen waar het om gaat en doorgeven hoeveel er nog zijn. Maar doordat de drones vrij groot zijn, scannen ze niet altijd het juiste product en worden er fouten gemaakt. Dankzij Rfly van MIT kunnen er nu kleinere drones ingezet worden.

Walmart heeft volgens wetenschappers van MIT in 2013 3 miljard dollar verloren omdat er fouten gemaakt werden bij het inventariseren. Zo bleek dat de lijst van de producten in het magazijn niet altijd klopte: er was te veel of te weinig van een product aanwezig volgens die lijst.

RFID-tags zijn dus een mooie oplossing, maar zeker niet feilloos. Bij deze technologie worden tags gescand door een scanner. Die informatie wordt vervolgens teruggestuurd naar een ontvanger, die het product toevoegt aan de hoeveelheden op de lijst. Diverse bedrijven zetten drones in om alle producten te scannen, zodat mensen het vervelende werk niet hoeven te doen.

Een scanner is echter behoorlijk groot en zwaar. Logischerwijs is een magazijndrone dus ook groot: het moet die scanner met zich mee kunnen dragen, dus zijn flinke propellers nodig om het apparaat in de lucht te houden. En omdat de drones zo groot zijn, kunnen ze niet dichtbij een product komen en mogelijk de verkeerde tag uitlezen. Dan krijg je dus fouten.

Oplossing: Rfly

De onderzoekers van MIT hebben nu een apparaat gemaakt waardoor dit probleem verholpen kan worden. Het apparaat zendt het signaal van de RFID-reader namelijk opnieuw uit. Een beetje zoals een WiFi-repeater in je huis. Daardoor kan de reader op de grond blijven staan en krijgen de drones kleinere apparatuur mee.

Als gevolg kunnen de drones een stuk kleiner worden. Een kleinere drone kan dichterbij de producten komen en zo wordt het scannen nauwkeuriger. Rfly wordt nu al getest in een magazijn van een winkelketen in Massachusetts. Op dit moment worden de apparaten nog bestuurd door mensen, maar in de toekomst moeten de drones geheel autonoom worden.