Snapchat

Is Snapchat dood? Nee, de app is onder jongeren nog steeds springlevend!

Elger van der Wel

Door het vertrek van veel oudere gebruikers, wordt Snapchat vaak afgeschreven. Onterecht, want onder jongeren is de app nog steeds populair.

Het is deze maand precies zes jaar geleden dat de laatste belangrijke toevoeging aan het social-media-landschap uitkwam. In september 2011 kwam namelijk de eerste versie van Snapchat uit. Een app waarbij vanaf de start één ding heel duidelijk was: deze app is bedoeld voor jongeren. Sterker nog: oprichter Evan Spiegel heeft wel eens gezegd dat de interface van Snapchat bewust zo onduidelijk is, zodat enkel de doelgroep met de app om kan gaan.

Elger van der WelElger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de staat van Snapchat.En juist het feit dat de gebruikersgroep van Snapchat zo ontzettend jong is, zorgt ervoor dat de app consequent niet op zijn waarde wordt geschat. Niet onregelmatig hoor ik mensen roepen dat Snapchat ‘geweest’ is en dat de succesvolle kopie van Snapchat Stories door Instagram ervoor heeft gezorgd dat de app nu doodbloedt. Niks is echter minder waar: Snapchat is nog springlevend.

Gebruikersgroei

Laat ik beginnen met de cijfers: Snapchat heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 443 miljoen dollar, bijna vier keer zo veel als een jaar eerder. En ook de gebruikersgroei viel wat tegen: er kwamen in drie maanden tijd slechts 7,3 miljoen actieve gebruikers bij, waarmee de app nu op 173 miljoen gebruikers staat. Da’s een stuk minder dan Instagram, dat in april dit jaar de 700 miljoen gebruikers bereikte.

Mensen die begin dit jaar investeerden in aandelen Snapchat hadden er duidelijk meer van verwacht. Ze betaalden 24,48 dollar per aandeel, maar als ze die nu zouden verkopen, dan krijgen ze er maar zo’n 15 dollar voor terug. Het vertrouwen in Snapchat is het afgelopen half jaar dan ook duidelijk teruggelopen na tegenvallende resultaten.

Historie

Dan kijken we echter enkel naar de economische kant van het bedrijf. Snapchat groeit nog steeds en heeft dus 173 miljoen actieve gebruikers. En dat zijn dus bijna allemaal gebruikers in een hele jonge, voor media en adverteerders hele interessante, doelgroep. De gebruikersgroep is zelfs een stuk afgebakender dan hij twee jaar geleden was en dat is precies de reden dat veel mensen denken dat Snapchat niet meer hip is.

Dat zit zo: Snapchat werd in eerste instantie gebruikt door scholieren en studenten. Uiteraard eerst in de VS, maar later ook in Nederland. Destijds was het nog enkel een visuele chat-app, waarmee je foto’s en video’s kon versturen die na enkele seconden voorgoed verdwenen. Je kon er jezelf zijn en wat je je vrienden stuurde hoefde er niet ‘perfect’ uit te zien, omdat het slechts tijdelijk was.

Wat Snapchat deed, had nog niemand gedaan. Tegelijkertijd bereikte de app een groep die zich steeds meer vervreemde van Facebook. Tevergeefs probeerde Mark Zuckerberg de app over te nemen of na te maken.

Zo’n twee jaar geleden kwam de doorbraak van Snapchat bij een breder publiek. Dankzij de Stories-functionaliteit en de kekke maskers (Lenzen genaamd) en filters, gingen ook mensen boven de 25 de app proberen. Je oom en tante kwam je nog steeds niet tegen op Snapchat, maar de groep gebruikers werd wel een stuk breder.

Instagram

Voor veel van deze nieuwe gebruikers was Instagram op dat moment het belangrijkste social medium. En toen Instagram op zeer succesvolle wijze de Stories-functie introduceerde, verdween deze groep net zo snel van Snapchat als dat hij ooit kwam. Als ik de app nu open, zie ik in plaats van een stuk of 50 verhalen, maar 10 mensen die wat delen met hun vrienden. De conclusie dat gebruikers massaal zijn overgestapt van Snapchat naar Instagram is snel getrokken.

Als je op een willekeurige middelbare school rondvraagt kom je erachter dat Snapchat nog springlevend is Echter: de gebruikers van het eerste uur zijn gewoon gebleven. Als je op een willekeurige middelbare school rondvraagt wat voor social media jongeren gebruiken, dan kom je er vrij snel achter dat Snapchat daar nog springlevend is. Onder meer NRC en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek deden dit onlangs. Harde cijfers die dit ondersteunen ontbreken helaas, omdat er (bij mijn weten) geen recent onderzoek is gedaan naar het social-media-gebruik onder Nederlandse jongeren.

Snapchat is dus nog steeds ongelofelijk groot en belangrijk onder de doelgroep waar Evan Spiegel de app ooit voor bouwde: jongeren. Een doelgroep die voor traditionele mediabedrijven vaak moeilijk te bereiken is. En juist maakt Snapchat uniek.

Nieuws op Snapchat

Het is niet voor niets dat de NOS al ruim twee jaar lang een dagelijkse nieuwsupdate maakt op Snapchat. En dat zowel NBC News als CNN de afgelopen maanden gestart zijn met een nieuwsshow. In de eerste maand bereikte Stay Tuned! van NBC News 29 miljoen unieke kijkers, waarvan meer dan de helft onder de 25 was!

Het grote voordeel dat NBC News en CNN hebben, is dat ze onderdeel zijn Snapchat Discover. Dat is de plek binnen de app waar een select aantal grote mediamerken korte video’s en artikelen kunnen aanbieden. De focus lag daar altijd op entertainment, maar de laatste tijd durft Snapchat het aan om ook nieuwsmedia daar een plek te geven. Daarnaast is het bedrijf bezig om langere videoseries (een soort tv-programma’s) toe te gaan voegen aan Discover.

Helaas is er nog geen Nederlandse versie van Discover. Als je de app bij ons opent en twee keer naar rechts swipet dan zul je zien dat je allemaal content ziet van Amerikaanse partijen. Het is ook niet bekend of Snapchat plannen heeft om ieder land uiteindelijk zijn ‘eigen Discover’ te geven. Het goede nieuws is in ieder geval wel dat Snap tegenwoordig een eigen kantoor in Nederland heeft, dus wie weet…

Beperkingen

Het is voor mediabedrijven lastig om publiek op te bouwen op Snapchat Zolang mediabedrijven zijn aangewezen op een gewoon Snapchat-account zijn de mogelijkheden beperkt. De app heeft geen mechanisme waardoor dingen van anderen snel gedeeld kunnen worden in een timeline en viral kunnen gaan. Het is daardoor lastig om publiek op te bouwen. Daar komt denk ik bij dat mensen eerder een persoon volgen dan een merk.

Samen met het feit dat Snapchat niet in het DNA zit van de meeste mediamakers (ze zijn simpelweg te oud), zie je dat er vanuit Nederlandse media maar heel weinig gebeurt op het platform. Begrijpelijk, maar ergens ook doodzonde. Snapchat is en blijft een ongelofelijk platform om jongeren te bereiken.

Ontwikkelingen

Daar komt bij dat Snap Inc. niet stilstaat. De app heeft sinds de Instagrammers zijn vertrokken een heleboel nieuwe functies toegevoegd (bijvoorbeeld een handige Snap Kaart). Daarnaast probeert het te innoveren op het gebied van hoe we ons leven vastleggen en delen. Dat doet het al met de camerazonnebril Spectacles en de belofte is dat het bedrijf met meer hardware komt.

De kans bestaat natuurlijk dat die initiatieven op niets uitlopen en dat de huidige gebruikers over twee jaar zijn verdwenen. Op dit moment is het echter veel te vroeg om de app af te schrijven en heeft het bedrijf nog enorm veel potentie. Snapchat links laten liggen is in mijn ogen dan ook onverstandig als jongeren (onderdeel van) je doelgroep zijn.