Onderzoeksraad: ‘Tesla-crash gevolg van menselijke fouten en Autopilot’

Tesla Model Y

Het ongeluk in mei 2016 waarbij een Tesla Model S in Amerika tegen een vrachtwagen botste en de bestuurder om het leven kwam, is te wijten aan fouten van beide bestuurders en in hoge mate aan de Autopilot van Tesla. Dat heeft de Amerikaanse onderzoeksraad National Transportation Safety Board geconcludeerd.

De onderzoekraad deed geen nieuwe ontdekkingen ten opzichte van een eerder verschenen rapport met technische details over de crash. Nu is er echter een definitief rapport opgesteld, dat in de komende dagen gepubliceerd wordt. De onderzoeksraad bracht nu vast een aantal details naar buiten.

De crash werd veroorzaakt doordat de bestuurder van de vrachtwagen geen voorrang gaf. De bestuurder van de Tesla vertrouwde ondertussen te veel op de Autopilot, waardoor hij niet zelf actief aan het rijden was. Mede daardoor slaagde hij er niet in om op tijd in te grijpen.

Volgens de raad maakte het ontwerp van de Autopilot het mogelijk dat de bestuurder te veel kon vertrouwen op het systeem. Daardoor hoefde hij zich te lang niet bezig te houden met het besturen van de auto, waardoor er een situatie ontstond die niet in lijn was met de richtlijnen en waarschuwingen van Tesla. Uit gegevens van het systeem over het rijgedrag van de man blijkt verder dat hij niet genoeg kennis had over de beperkingen van de Autopilot.

Beperkingen

Problemen zijn bijvoorbeeld dat het systeem niet automatisch zijn eigen werking beperkt als het wordt gebruikt onder omstandigheden waar het niet voor ontworpen en bedoeld is. Daardoor is er een risico dat het systeem verkeerd wordt gebruikt door de bestuurder. Daarnaast reageerde de Autopilot onvoldoende op de interactie van de bestuurder met het stuur, om te zorgen voldoende betrokken wordt bij het besturen van de auto.

Tesla heeft volgens de onderzoeksraad al verbeteringen doorgevoerd, waaronder verbeterde waarschuwingen als de bestuurder geen handen op het stuur heeft.

Verder is het mogelijk dat het marihuanagebruik van de chauffeur van de vrachtwagen een rol gespeeld heeft bij het ongeluk. Dit kon echter niet worden aangetoond aan de hand van het beschikbare bewijs. Ook is er geen bewijs dat telefoongebruik van de vrachtwagenbestuurder een rol speelde bij het ongeluk.