OnePlus 5 x Castalbajac: Je smartphone als fashion statement

Waarom zou je settelen voor een rechttoe-rechtaan smartphone die iedereen heeft als het ook onderdeel kan zijn van je herfstgarderobe en identiteit?

Met dat idee lanceerde telefoonfabrikant OnePlus dinsdag een limited edition versie van de OnePlus 5. Het gaat om een kleurrijke uitgave van de smartphone vergezeld van een lijn met eclectische kleding en accessoires, ontworpen door de vermaarde Franse designer Jean-Charles de Castelbajac.

Onconventioneel

OnePlus, dat in 2014 zijn eerste smartphone lanceerde, kondigde onlangs aan dat het zou samenwerken met de Franse designer, maar de details bleven onbekend tot een feestelijke invite-only productlancering in Parijs, de thuisstad van Castelbajac.

De keuze voor de samenwerking met aristocraat JC de Castelbajac, al decennialang ontwerper voor artiesten als Katy Perry en Lady Gaga is niet uit de lucht gegrepen, zegt OnePlus mede-oprichter Carl Pei: “Denk maar aan de bijnaam van Castelbajac: De Koning van het onconventionalisme.”

De gemene deler tussen een mode-ontwerper en de maker van één van ‘werelds meest populaire smartphones, is de wil de bestaande norm te ontwrichten en de wereld te laten zien dat méér mogelijk is,  aldus de ondernemer.

OnePlus staat om zijn goedkope, high-end Android-smartphones. Het heeft een relatief kleine groep trouwe fans.

‘Never settle’

Grenzen verleggen, gaat in het geval van Pei niet alleen om het verkopen van de OnePlus-toestellen waar mensen keer op keer voor in de rij staan. Pei is pas 28 lentes jong en staat nu al aan het roer van één van ’s werelds meest gekochte smartphones ter wereld, geënt op zijn grensverleggende bedrijfsfilosofie: never settle.

Smartphones zijn zoveel meer dan een telefoon, zegt hij. Een gouden combinatie met de creativiteit van een designer die ooit een jas van herbruikte knuffels de catwalk op stuurde – en niet werd uitgejoeld.

Primaire kleuren

In de Franse hoofdstad vertellen de twee heren wat we kunnen verwachten van deze smartphone die voor de gelegenheid gedoopt tot ‘creative machine’; een meer kleurrijke versie van de gewilde OnePlus 5 zoals die enkele maanden geleden gelanceerd.

Naast de basics – een dual camera, fikse snelheid en hypersnellaadbare batterij – is er de esthetische kant. De nieuwe OnePlus 5 Callection-editie heeft een ingegraveerde tekst op de rug en de voor Castelbajac kenmerkende primaire kleuren verwerkt in de zijkanten, zoals de volumeregelaar.

De kleding en accessoires in Castelbajacs speciale lijn bestaan uit tassen, petten, t-shirts en natuurlijk de smartphone zelf: een kleurrijk limited edition OnePlus 5 design.

Onderscheiden

Ondanks het zakelijk succes van OnePlus, zegt Carl Pei te beseffen dat hij vooruit moet blijven denken om die positie te behouden. Een samenwerking met een beroemde designer is nog maar het begin van wat we kunnen verwachten van de nieuwe stappen van het merk.

Kijk maar aan kleding, zegt hij, dat begon ook ooit puur functioneel. “Het was koud, je moest wat. Later wilden mensen zich ermee onderscheiden Hetzelfde geldt voor smartphones: aanvankelijk waren smartphones een nicheproduct. Maar er zal een steeds grotere trend ontstaan waarmee mensen zich door middel van hun smartphone zullen willen onderscheiden en uitdrukken. Ik geloof dat de wereld van technologie en mode samen zullen komen op een ongekende manier. En daarin lopen wij graag voorop.”

Originaliteit

Wat voor de Franse designer Castelbajac de doorslaggevende factor was om samen te werken met OnePlus, is het lichte underdog-imago van het van oorsprong Chinese merk.

Castelbajac: “Het is niet de grootste operator, wel de meest creatieve. We zijn allebei een beetje alternatief. We volgen niet de regels, we breken ze. Ik al 50 jaar, zij sinds een paar jaar. Dat is een goede samenwerking.”

De OnePlus 5 x Castelbajac uitgave komt met 8GB geheugen, 128GB opslagruimte en een dual camera. De limited edition smartphone is te koop in Europa vanaf 2 oktober in geselecteerde winkels en online via OnePlus.net voor €559,- euro.