FD Focus

FD Focus is een interessant concept met het verkeerde prijskaartje

Elger van der Wel
Elger van der Wel

Het FD probeert een jonger publiek te bereiken met een nieuwe app: FD Focus.

Hoe laat je mensen betalen voor nieuws op internet? Als je het antwoord hebt, dan kun je daar heel rijk mee worden. Op dit moment is het namelijk een probleem waar heel veel media mee worstelen. En nog steeds heeft niemand het antwoord.

Elger van der WelElger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de nieuwe app van het FD genaamd FD Focus.Natuurlijk zijn er voorbeelden van media waar het relatief goed lukt. The New York Times wordt heel vaak aangehaald als voorbeeld met zo’n 2 miljoen digitale abonnees, maar is natuurlijk een uniek geval. Er zijn maar weinig media met zo’n grote redactie en een wereldwijd afzetgebied.

De Correspondent

In Nederland doet De Correspondent het goed. Ze hadden geluk dat ze tijdens hun crowdfundingcampagne heel veel media-aandacht kregen (inclusief optredens in DWDD). Vervolgens hebben ze hun belofte ook daadwerkelijk waar weten te maken en zijn de crowdfunders niet massaal weggelopen na het eerste jaar. Tegelijkertijd richten ze zich op een specifieke hoogopgeleide doelgroep, die een bovenmatige interesse heeft in maatschappelijke thema’s en alles behalve conservatief is. Een doelgroep die juist daarom bereid is om te betalen.

Je kunt het concept van De Correspondent daardoor niet heel makkelijk toepassen op andere media. Er is maar één De Correspondent. Op dit moment bereidt het medium een Engelstalige lancering in de VS voor. Een gewaagde stap en een grote gok. In de VS kent niemand Rob Wijnberg en zit je ook niet zomaar in de een goedbekeken talkshow. Het is een ongelofelijke uitdaging om de doelgroep, die ze in Nederland al hebben weten te pakken, in de VS te bereiken en te overtuigen. De kans dat het mislukt is daardoor aanwezig. Nederlands succes vertaalt zich niet snel in Amerikaans succes.

Er moeten heel veel factoren kloppen voor je mensen zo voor krijgt om te betalen voor nieuws op internet. En juist daarom is er ook niet één oplossing. Daarom heb je Blendle. Daarom bestaat Topics van De Persgroep. Daarom kun je bij NRC een paar artikelen gratis lezen voor je een paywall tegenkomt. Daarom kiest de Telegraaf ervoor slechts een deel van zijn artikelen achter een paywall te stoppen.

FD

En het is ook de reden dat er nieuwe initiatieven bij blijven komen. Dat allerlei media blijven experimenteren met nieuwe producten of betaalvormen. Het laatste initiatief is afkomstig van het FD. Het FD heeft een relatief gunstige positie in het medialandschap, omdat het een doelgroep bereikt die eerder geneigd is te betalen voor nieuws.

Eén ding weet het FD Zeker: hun papieren oplage zal verdere dalen Als je kijkt naar de papieren krant dan verloor het FD sinds 2000 slechts 30 procent van zijn abonnees, waar kranten als de Telegraaf en het AD meer dan gehalveerd zijn. Digitaal stijgt het aantal abonnees de laatste jaren hard. Tussen 2015 en 2016 steeg het aantal digitale abonnees van het FD met maar liefst 67 procent (abonnees van de papieren krant met digitale toegang niet meergegerekend).

Dat is voor het FD echter geen reden om stil te zitten. Sterker nog: de krant kijkt juist of het met andere producten nog meer mensen kan bereiken, meer geld kan verdienen en kan anticiperen op toekomstige veranderingen in de markt. Eén ding weten ze immers zeker: hun papieren oplage zal, zij het misschien niet zo snel als bij andere kranten, verder dalen.

FD Focus

Wat het FD nu bedacht heeft, is een app waarmee de redactie je dagelijks bijpraat over het belangrijkste nieuws op het gebied van technologie en innovatie. FD Focus, zoals de app heet, bied je elke dag 7 artikelen. Die gaan over het belangrijkste algemene nieuws van die dag en dus specifiek over technologie en innovatie. Er is geen bijbehorende site, geen nieuwsbrief, enkel een app. En eerlijk gezegd vind ik dat wel fijn. Ik ben bovenmatig geïnteresseerd in technologie en innovatie, pik ook het algemene nieuws mee en heb altijd te weinig tijd om alles te lezen.

Op dit moment heb ik een digitaal abonnement op NRC Next, maar die krant is me eigenlijk ‘te dik’. Het doorbladeren en selecteren van artikelen die ik überhaupt wil lezen, kost me al best veel tijd. En de meeste ochtenden lukt het me niet om de krant ‘uit’ te lezen. FD Focus lijkt me in dat opzicht perfect.

FD Focus

Prijs

Er is alleen één klein (of eigenlijk groot) probleem: de prijs. Het FD is als krant al vrij duur, maar komt daarmee weg vanwege de specifieke doelgroep die bereidt is om te betalen. Ik gok dat ik bij de doelgroep voor FD Focus hoor, maar ik weiger om 10 euro per maand te betalen voor 7 artikelen per dag. Volgend jaar gaat dat zelfs omhoog naar 15 euro! Ter vergelijking: voor datzelfde bedrag kun je een digitaal abonnement op de volledige New York Times nemen. Voor mijn abonnement op NRC Next betaal ik maandelijks 13 euro. De Correspondent kost je 6 euro per maand.

Ik vrees dat ik FD Focus over een maand van mijn telefoon gooi Om het in perspectief te plaatsen: The Economist biedt een zelfde soort app aan, genaamd The Economist Espresso, voor €2,99 per maand. Dat is een bedrag wat ik zonder veel problemen zou willen betalen voor FD Focus. Zelfs 5 euro zou ik geen probleem vinden. Maar 10 tot 15 euro voor 7 artikelen per dag vind ik gewoon echt te veel.

De eerste maand kun je FD Focus gratis proberen. Daar ben ik gisteren dan ook mee begonnen. En misschien dat ik over een maand overtuigd ben dat de app zijn geld waard is. Ik vrees echter dat ik FD Focus over een maand van mijn telefoon gooi. En dat is doodzonde, want ik word heel blij van het idee achter de app.