Google gaat nieuwssites niet langer benadelen voor artikelen achter betaalmuur

Google gaat nieuwsuitgevers niet langer benadelen als zij al hun artikelen achter een betaalmuur zetten. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt op zijn blog. Voorheen moesten uitgevers minimaal drie artikelen gratis aanbieden om goed zichtbaar te blijven in zoekresultaten van Google Search en Google News.

Dit jaar besloot The Wall Street Journal bijvoorbeeld om niet langer te voldoen aan die richtlijn. Als gevolg kon de crawler van Google, een bot die pagina’s doorzoekt, de volledige artikelen niet langer bekijken. Daardoor werden de pagina’s lager geïndexeerd in de zoekresultaten. Voor The Wall Street Journal leidde dat tot een daling van het aantal bezoekers via Google.

Nieuwsuitgevers mogen vanaf nu zelf bepalen hoeveel artikelen zij gratis aanbieden voordat bezoekers stuiten op een betaalmuur. Websites kunnen wel maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat hun betaalmuur op de juiste manier wordt beoordeeld door Google. Zonder extra maatregelen lopen zij het risico te worden beschuldigd van ‘cloaking’. Deze techniek, waarbij menselijke gebruikers iets anders te zien krijgen dan de crawler van Google, is tegen de richtlijnen van de zoekgigant.

Google adviseert nieuwsuitgevers een deel van hun content gratis aan te bieden. Het bedrijf raadt aan te experimenteren met twee manieren. De eerste is een metered paywall, waarbij gebruikers periodiek een aantal artikelen gratis kunnen lezen, maar daarna op een betaalmuur stuiten. De tweede is free sampling, waarbij gebruikers de eerste alinea’s kunnen lezen, maar moeten inloggen om verder te lezen.

Abonnement

Daarnaast wil Google het voor gebruikers makkelijker maken zich te abonneren op een nieuwsmedium. Google wil daarom technologie aanbieden waarmee mensen via Google toegang tot het nieuwsmedium kunnen krijgen.