‘Facebook gaat politieke en religieuze advertenties handmatig goedkeuren’

Facebook Mark Zuckerberg

Facebook gaat politieke en religieuze advertenties handmatig goedkeuren. Dat heeft het bedrijf laten weten aan adverteerders, schrijft Axios, dat een kopie van de e-mail in handen heeft. Ook advertenties die zich richten op etniciteit en maatschappelijke kwesties moeten handmatig worden goedgekeurd voordat ze live gaan.

Daarmee stapt Facebook voor dit soort advertenties af van zijn systeem dat reclames automatisch uploadt en verwerkt. Vanwege de menselijke check zal het naar verwachting ook langer duren voordat advertenties rondom politiek, religie, etniciteit en maatschappelijke kwesties daadwerkelijk op Facebook zichtbaar zijn.

De stap van Facebook volgt op verschillende kwesties. Allereerst gaat het om de 3.000 advertenties die mogelijk door Russen zijn gekocht om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden. Daarnaast kwam Facebook onlangs in het nieuws omdat het advertentieplatform toestond dat advertenties werden gericht op antisemitische categorieën.

Openheid

In de Verenigde Staten is het wettelijk verplicht om bij politieke advertenties op televisie aan te geven wie er achter de advertentie zit. Op het internet, zoals bij Facebook, is dat nog niet het geval. Facebook heeft, naar aanleiding van een lading kritiek rondom nepnieuws en propaganda, besloten maatregelen te nemen.

Vorige maand kondigde Mark Zuckerberg aan dat politieke advertenties op Facebook transparanter wil maken. Bij politieke advertenties wordt in de toekomst duidelijk welke pagina de advertentie gekocht heeft. Daarnaast wordt het ook mogelijk om te bekijken welke advertenties diezelfde pagina nog meer heeft gekocht.