Oxxio wordt steeds persoonlijker met compleet vernieuwde app

Energiefabrikant Oxxio is constant aan het vernieuwen. Het bedrijf voegde vorig jaar zelfs een eigen chatbot genaamd O toe aan de Oxxio app. De bot moet mensen helpen meer inzicht te krijgen in hun energieverbruik en is nu in een compleet nieuw jasje gestoken. De app heeft onder andere een aantal nieuwe features en chatbot O kan nu persoonlijke gesprekken aanknopen.

Persoonlijke benadering

Niet alleen het design van de app is vernieuwd, ook de achterliggende techniek heeft een metamorfose gekregen. In eerste instantie gaf Energiebuddy O slechts inzicht in het energieverbruik en kon je nog geen vragen aan de bot stellen. De energiebuddy is echter veel slimmer geworden dankzij speciaal ontwikkelde algoritmes die grote hoeveelheden data omzetten in gebruiksvriendelijke informatie.

De bot van Oxxio beantwoordt nu 24 uur per dag vragen, ongeacht je locatie, en geeft hier zelfs advies bij. Heb je te veel energie verbruikt? Dan stuurt O je een persoonlijk berichtje. Oxxio won zelfs een Lovie Award met energiebuddy O en ontving de publieksprijs voor ‘Best use of messasing’. De bot gedraagt zich namelijk niet als een bot, maar maakt af en toe grapjes om de communicatie leuker te maken.

Realtime inzicht

Naast de verbeterde chatbot, heeft Oxxio ook een compleet nieuwe functie in de app. Zo krijg je niet zomaar inzicht in je energieverbuik, de app vertelt jou nu ook wat de energieslurpers in je huis zijn. Deze worden per categorie ingedeeld, waaronder koken, wassen en verwarmen, en laten je zien of je verbruik wel normaal is. Dankzij de realtime inzicht in het verbruik van je apparaten, weet je altijd waar je geld naartoe gaat en of sommige apparaten aan vervanging toe zijn.

Moet je je energierekening betalen? Ook dit kan je nu zelf regelen in de app. Gebruikers van de Oxxio app kunnen zelf het termijnbedrag aanpassen, facturen bekijken, een verhuizing doorgeven en meterstanden checken. Je krijgt na het invullen van je meterstanden direct je jaarnota opgestuurd in de app, zodat je weet of je geld terug krijgt of moet bijbetalen. Ook het afrekenen kan in de app via iDEAL.

Design

Naast de technische functionaliteiten, heeft Oxxio de app in een nieuw jasje gestoken. Dit deed Oxxio niet alleen zelf, maar ook met behulp van haar trouwe klanten. De klanten van het bedrijf mochten actief meedenken met het herontwerp van de app en mochten zelfs het app-icoontje kiezen. De samenwerking resulteerde onder andere in de ontwikkeling van een nieuw verbruiksdashboard en een verbeterde navigatie.

Oxxio laat met de nieuwe features, personalisering van energiebuddy O en de interactie met klanten zien dat het bedrijf investeert in de toekomst. Klanten kunnen steeds meer profiteren van data-gedreven werk en Oxxio toont aan wat de voordelen zijn van een persoonlijke aanpak. Het bedrijf streeft er uiteindelijk naar de telefonische helpdesk af te schaffen. Klanten zullen deze simpelweg niet meer nodig hebben als ze het ook zelf via de app op kunnen oplossen of via de online Service Crew van Oxxio.