‘Google wil significant deel van omzet uit abonnementen delen met nieuwsuitgevers’

Google is van plan om omzet afkomstig uit tools om een abonnement af te sluiten, te delen met nieuwsuitgevers. Dat schrijft The Financial Times. Google werkt volgens de krant samen met drie nieuwsuitgevers aan hulpmiddelen om nieuwe abonnees te werven en huidige klanten te behouden.

Naast The Financial Times doen ook The New York Times en News Corp (onder meer The New York Post) mee met de eerste tests, berichtte The Financial Times in september. Google gebruikt onder meer zijn schat aan gebruikersdata om nieuwe klanten te vinden.

Hoe de omzet precies verdeeld wordt, is onbekend. Maar Richard Gingras, hoofd nieuws bij Google, zegt tegen The Financial Times dat de verdeling voor nieuwsuitgevers “buitengewoon royaal” zal zijn. Hij vergeleek de verdeling met de advertentie-verdeling bij Google. “[Die] is 70 procent of meer. De omzetverdeling [voor uitgevers] zal significant royaler zijn dan dat.”

Hoewel inkomsten belangrijk zijn, hebben uitgevers nog meer belangen in de samenwerking. Zo willen uitgevers ook een directe relatie met hun klanten houden. Het is onwenselijk dat Google de poortwachter voor nieuwe abonnees is, zegt een anonieme media-manager tegen The Financial Times.

De verdeling van omzet is een van de stappen van Google om nauwere banden aan te gaan met nieuwsuitgevers. Zo werkt het bedrijf naar verluidt aan een variant op Snapchat Discover. Ook maakte het bedrijf bekend dat sites die hun berichten achter een betaalmuur zetten, niet langer benadeeldworden in de zoekresultaten.