Twitter laat twee Russische media niet langer adverteren

Twee Russische media, namelijk Russia Today (RT) en Sputnik, mogen niet langer adverteren bij Twitter. Dat heeft het sociale medium in een blogbericht gezegd.

De twee bedrijven probeerden “namens de Russische overheid de Amerikaanse presidentsverkiezingen te verstoren”, aldus Twitter. Dat was de reden voor de ban. De accounts van de bedrijven worden niet verwijderd.

Het sociale medium heeft verder aangekondigd dat het de omzet die werd opgehaald met de advertenties, gedoneerd wordt aan onderzoek naar het gebruik van de dienst bij maatschappelijke betrokkenheid en verkiezingen. In totaal gaat het om 1,9 miljoen dollar.

Inmenging

Twitter en Facebook liggen al langer onder vuur, omdat Russische organisaties de Amerikaanse presidentsverkiezingen mogelijk probeerden te beïnvloeden via de media. De organisaties kochten politieke advertenties in die op specifieke groepen mensen gericht waren. Daarmee probeerde Rusland de verdeeldheid in de Amerikaanse samenleving te benadrukken en te vergroten.

Twitter probeert hier stappen tegen te ondernemen. Het medium maakte eerder deze week bekend een transparantiecentrum op te zetten. Daarin kun je precies zien welke advertenties er op het platform getoond worden, wie er voor betaald heeft en hoe lang ze al getoond worden.