Alphabet besteedt sinds 2017 steeds minder aan zijn moonshot-projecten

Alphabet

Alphabet spendeerde het afgelopen kwartaal 77 miljoen dollar aan zogenaamde moonshot-projecten. Dat is het laagste bedrag sinds het moederbedrijf van Google cijfers over deze ‘innovatieve uitdagingen’ openbaar maakt. In het derde kwartaal van 2016 spendeerde het bedrijf nog 324 miljoen dollar aan moonshots.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Alphabet vorige week openbaar maakte (pdf). Moonshots zijn vrijwel alle projecten die niet onder Google vallen. Het gaat bijvoorbeeld om de zelfrijdende-auto-bedrijf Waymo en Project Loon, dat aan internetballonnen werkt.

Die uitgaven aan niet-Google-projecten namen de afgelopen jaren toe. In 2014 ging het om 496 miljoen dollar. Een jaar later was dat 850 miljoen dollar en in 2016 ging het om bijna 1,4 miljard dollar.

In 2017 vallen de investeringen vergeleken met deze stijgingen flink mee. De afgelopen drie kwartalen spendeerde Alphabet respectievelijk 170 miljoen, 151 miljoen en afgelopen maand dus 77 miljoen dollar. Totaal gaat het in de eerste drie kwartalen dus om 398 miljoen dollar. Ter vergelijking: in de eerste drie maanden van 2016 spendeerde Alphabet 881 miljoen dollar aan deze projecten.

Omzet

De omzet uit moonshot-projecten stijgt daarentegen wel flink. In 2014 ging het nog om 327 miljoen dollar. Een jaar later steeg dat bedrag naar 445 miljoen dollar. In 2016 ging het zelfs om 809 miljoen dollar.

De afgelopen drie kwartalen heeft Alphabet 244 miljoen, 248 miljoen en 302 miljoen dollar aan omzet uit moonshot-projecten verdiend. In totaal komt het bedrijf daarmee al aardig in de buurt van de omzet van vorig jaar: 794 miljoen dollar vergeleken met de 809 miljoen van heel 2016.

De cijfers verbleken overigens bij de omzet die Alphabet uit Google haalt. In 2016 haalde Google een omzet van ongeveer 90 miljard dollar.