Mapdata overgenomen door geo-startup Mapbox

mapbox

Twee weken geleden maakte geo-specialist Mapbox bekend dat het bedrijf 164 miljoen dollar had opgehaald. Nu maakt de startup haar eerste grote aankoop door Mapdata over te nemen, een startup uit Belarus die zich specialiseert in neural network mapping.

Mapbox neemt met de overname een eerste stap in het uitbreiden van haar personeel en kantoren. Met de technologie en kennis van Mapdata wil het bedrijf een nieuw product ontwikkelen: een software development kit (SDK) waarmee ontwikkelaars augmented reality kaarten in hun apps kunnen bouwen.

Extra laag op de werkelijkheid

Met de nieuwe technologie maakt Mapbox het mogelijk voor ontwikkelaars om kaarten in apps en websites te integreren en vorm te geven. Hiermee plaatst een app een virtuele laag over je camerabeeld, waardoor je bijvoorbeeld de route naar een bestemming kunt uitstippelen.

Mapbox verzamelt inmiddels al data van 200 miljoen gebruikers, via apps van Airbnb, Snap en MasterCard. De overname van Mapdata draagt bij aan de ontwikkeling van een eigen dienst en interface waarmee het bedrijf nog meer data kan verzamelen, met name op gebied van straatbeelden. Door steeds meer data te verzamelen van straatbeelden, hoopt Mapbox zich uiteindelijk op autonome autosystemen te richten.

CEO van het bedrijf, Eric Gunderson, vertelt TechCrunch dat hij begin 2018 de SDK wil uitbrengen. Hij geeft wel toe dat het een uitdaging wordt om de technologie sociaal acceptabel te maken. “Ik denk dat het interessant wordt om te zien hoe sociaal acceptabel dit is. Tijdens het wandelen zal het omhoog houden van je telefoon ongemakkelijk voelen. Ik weet niet of dit ooit geaccepteerd zal worden.”