Van autofabrikant naar innovatieplatform: Na de revolutie volgt de evolutie bij Nissan

Johan Voets
Johan Voets

Nissan blijft na de introductie van de nieuwe LEAF innoveren. Want duurzaam rijden gaat verder dan de vierwieler.

Zo’n acht jaar geleden maakte Nissan als eerste autobedrijf een opvallende stap: het introduceerde een volledig elektrische personenauto. Niet zonder risico: het inrichten van toegewijde productiestraat is geen goedkope onderneming en er was nauwelijks een afzetmarkt voor elektrische voertuigen. Begin oktober presenteerde het bedrijf zijn plannen voor een verdere elektrische evolutie.

De lokatie was treffend, de hoofdattractie bleek bijzaak. Want terwijl de Europese pers zich verzamelde in een oud-transformatorhuis in Oslo voor de introductie van de tweede generatie Nissan LEAF, werd duidelijk dat het Japanse bedrijf met een veel groter plaatje bezig is.

Nieuwe modellen, uitbreiding van de oplaadstructuur en de mogelijkheid om elektriciteit ‘te verplaatsen’ binnen de stad zijn de contouren van een nieuw ecosysteem rond elektrische voertuigen.

Nieuwe LEAF

Een spectaculaire lichtshow, toeters, bellen en een ronkende spreekstalmeester mochten niet ontbreken in Oslo, want voor het eerst werd de tweede generatie LEAF getoond op Europese bodem. Voor het traditionele autojournaille een tikkeltje mosterd na de maaltijd, want de elektrische vierwieler was in september al officieel gelanceerd in Japan.

Intussen heeft Nissan meer elektrische auto’s verkocht dan andere merken in de branche. Ondanks het feit dat de premiere elders was, was er alle reden om de auto in het zonnetje te zetten. Want de allereerste LEAF (Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car) uit 2010, met een actieradius van zo’n 160 kilometer, was volgens vele kenners de grondlegger van een nieuwe elektrische revolutie in de autoindustrie. Intussen heeft Nissan meer elektrische auto’s verkocht dan andere merken in de branche.

Zowel qua looks als qua specificaties is de nieuwe LEAF een stuk volwassener dan zijn voorloper (en de tussentijdse update uit 2013) behalve het feit dat Nissan vooralsnog tevreden lijkt te zijn over het bereik van een kleine 380 kilometer die de LEAF sinds de update van 2013 kan afleggen.

Andere rol

De auto was echter slechts onderdeel van een groter geheel, want het Nissan Futures-evenement heeft als breder doel te laten zien dat de autofabrikant in alle lagen van de organisatie bezig is met de toekomst van elektrische mobiliteit. De derde editie kreeg ‘The Car and Beyond’ als titel en die dekte zeker de lading.

Nissan-topman Paul Wilcox over het event: “Nissan startte de elektrische revolutie in 2010. Daarom nemen we nu opnieuw het initiatief en schetsen we onze vervolgstappen voor de komende jaren. Nieuwe investeringen in auto’s, in batterijen en oplaadsystemen zorgen ervoor dat auto’s en energie een andere rol krijgen in ons dagelijks leven.”

Nieuwe investeringen in auto’s, in batterijen en oplaadsystemen zorgen ervoor dat auto’s en energie een andere rol krijgen in ons dagelijks leven Een voorbeeld van zo’n andere invulling is het teruggeven van opgeslagen energie aan andere elektrische voertuigen of zelfs het energienetwerk. Dat vraagt om betrouwbare batterijen, maar daarover maakt Nissan zich geen zorgen: het bedrijf ontwikkelde deze in eigen beheer en doen intussen dienst als belangrijke krachtbron in vele andere toepassingen. Zo zal bijvoorbeeld de Johan Cruijff ArenA in 2018 afscheid nemen van zijn ouderwetse generatoren en overstappen op de accu’s van Nissan als back-up.

Saillant detail: het Japanse bedrijf maakte kort voor het event bekend het dure productieproces van batterijen onder te brengen bij een apart bedrijf en de batterijen voortaan in te kopen. Dat lijkt broekzak-vestzak, maar als we in het achterhoofd houden dat een collega in Nevada een gigantische batterijfabriek aan het bouwen is om de productie- en dus kostprijs van lithium-ion batterijen te drukken, kun je je ook afvragen of de autofabrikant zich vast vrij maakt om goedkoper in te kunnen kopen.

Thuisladen

Tijdens het event presenteerde het Japanse automerk een breed scala aan onderzoeken naar het gebruik van de auto, de toepassing van elektrische voertuigen in steden en de manier waarop we überhaupt stroom verbruiken in ons dagelijks gebruik. Maar het liet ook een keur aan nieuwe hardware de revue passeren, zoals een nieuwe thuislader, die een lege batterij in iets meer dan 5 uur volledig oplaadt – een halvering van de huidige tijd.

Daarnaast komt Nissan in 2018 met een nieuwe versie van hun eigen batterij voor woningen, de Nissan xStorage. Dit batterijpakket kun je laten installeren in je huis om bijvoorbeeld zonne-energie op te slaan en deze vervolgens op piekmomenten te gebruiken om de elektrische auto op te laden. In Europa zijn intussen al duizenden xStorage-batterijen in gebruik, maar Nissan wil dat aantal in 2020 naar minimaal 100.000 hebben zien stijgen.

Gratis rijden

Maar hoe anders Nissan de rol van onze trouwe vierwieler in de toekomst ziet, wordt pas duidelijk als men een nieuw plan in Denemarken aankondigt. Daar gaat het team van Nissan samen met Deense energiemaatschappijen zorgen dat eigenaren van elektrische voertuigen gratis kunnen rijden.

Bestuurders kunnen tot enkele honderden euro’s per jaar terugverdienen Door slim gebruik te maken van de bi-directionale laadfunctie van de elektrische auto’s kunnen rijders stroom in de batterij opslaan bij lage tarieven en terug verkopen aan het netwerk wanneer de vraag piekt. Via de batterij verkopen gebruikers opgeslagen en ongebruikte stroom weer terug aan het net. Met voordeel aan beiden kanten: het stroomnet blijft stabieler onder steeds groter worden pieken en bestuurders kunnen tot enkele honderden euro’s per jaar terugverdienen.

Denemarken is het eerste land ter wereld waar dit gaat plaatsvinden. Na een pilot van een jaar zal het project opengesteld moeten worden voor andere partijen. Een soortgelijk plan lijkt zich te ontvouwen in het Verenigd Koninkrijk, waar Nissan samen met de Britse energieleverancier OVO Energy de xStorage-batterijen tegen een gereduceerd tarief gaat aanbieden aan zijn klanten.

Verder dan autorijden

Acht jaar na het aftrappen van de revolutie op het gebied van elektrisch rijden maakt Nissan duidelijk dat het bezig is met de volgende stappen die nodig zijn in het verduurzamen van ons vervoer. Dat doet het overduidelijk, zoals in de titel van het evenement, of subtiel, door in kleine sessies te laten zien dat men in alle lagen van de organisatie bezig is met deze ontwikkelingen.

Voor Nissan is elektrisch vervoer geen projectje dat opgezet moet worden met het oog op Europese regels Voor Nissan is elektrisch vervoer geen projectje dat opgezet moet worden met het oog op Europese regels of een stukje branding naar de rijders toe (gehoord tijdens een gesprek: “Je weet dat er iets broeit als een stofzuigerfabrikant auto’s wil gaan maken“). Het bedrijf ziet het als de kern van hun nieuwe ontwikkelingen.

En daarbij moet het verder kijken dan autorijden alleen: ons gehele energieverbruik kan daarbij onder loep.

Dat het bedrijf dat naar buiten bracht in een oud transformatorhuis, met een grootste presentatie van hedendaagse technologie, aangevuld met een visie voor de nabije toekomst, maakte die cirkel in ieder geval mooi rond.