Instagram Stories

Media laten kansen liggen door niets met Instagram Stories te doen

Elger van der Wel
Elger van der Wel

Snapchat Stories en Instagram Stories zijn razend populair, maar veel media weten niet wat ze er mee moeten.

Stories zijn de nieuwe Newsfeed. En de camera is het nieuwe toetsenbord. Begin dit jaar verscheen op TechCrunch een artikel met die insteek. Nu blijkt dat een half jaar later in het geval van Facebook niet waar; daar zijn Stories mislukt. Echter: bij Facebook is de Newsfeed ook al heel lang over zijn hoogtepunt heen. Het probleem ligt daar dan ook vooral bij Facebook zelf.

Elger van der WelElger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over Instagram Stories.Kijk je naar social media in het algemeen dan zie je dat Instagram de absolute koning is, juist dankzij zijn Verhalen. Onder jongeren blijft Snapchat dé manier om te communiceren. En laat Snapchat nou net de uitvinder van Stories zijn…

Toch valt me op dat media nog zoekende zijn naar wat ze met de functionaliteit moeten, zeker in Nederland. Op Snapchat zijn ze haast niet aanwezig en op Instagram lijken media gewoon nog niet zo goed te weten wat ze met de functionaliteit aanmoeten.

En dat is zonde! Via Stories kun je namelijk korte en krachtige video delen (allemaal 10 tot 15 seconden per stuk), die je volgers automatisch krijgen voorgeschoteld als ze die van hun vrienden bekijken. Daar komt bij dat je content niet wordt weggefilterd door algoritmes. Zowel Snapchat als Instagram schotelen hun gebruikers alle Stories voor van de accounts die ze volgen. Daar liggen dus kansen!

Voorbeelden

Stories worden niet weggefilterd door algoritmes In de VS maakt techsite The Verge op Instagram bijvoorbeeld speciale Story-versies van zijn videoproducties. Denk aan uitleganimaties of reviews van producten. Allemaal met hun eigen, herkenbare vormgeving. Ook sturen ze wel eens redacteurs naar tech-evenementen om daar met hun smartphone via Stories verslag te doen van het evenement.

Bij de New York Times werken ze veel met afbeeldingen en tekst en vertellen ze zo op een visuele manier een verhaal. Een compleet andere benadering dan die van The Verge, maar hij past wel perfect bij de krant.

In Nederland is onder meer de NOS met hun Instagram-account NOS Kort druk bezig met Stories (kleine disclaimer: ik ben als adviseur bij dit project betrokken). Waar NOS Kort in de timeline losse nieuwsvideo’s van 15 seconden deelt, gebruikt het Stories voor uitleg bij dat nieuws. Via animaties worden actuele onderwerpen uitgelegd aan de jonge doelgroep van NOS Kort. NOS op 3 deelt de laatste tijd bijna dagelijks kleine quizjes door slim gebruikt te maken van de poll-functie in Instagram Stories.

En dan heb ik het enkel nog over hoe breed de vormen van content in Stories op Instagram zijn. Op Snapchat gebeurt uiteraard ook van alles.

24 uur

Maar Stories zijn na 24 uur toch weer verdwenen, dat is toch zonde? “Maar Stories zijn na 24 uur toch weer verdwenen, dat is toch zonde van het werk dat erin gaat zitten?” Het is een veelgehoorde klacht van journalisten en andere contentmakers als ik met ze over het inzetten van Stories praat. Makers zijn namelijk dol op archieven.

Via Stories kun je echter in 24 uur een relatief groot publiek bereiken. Zoals ik eerder al zei: je hebt geen last van algoritmes die bepalen of mensen je video’s wel of niet zien. Je kunt daarbij elke dag weer wat nieuws aanbieden, zonder dat je je gebruikers overspoelt. Veel makers onderschatten de kracht hiervan, één verhaal delen waarvan jij zegt: “Dit moet je vandaag zien/weten.”

Natuurlijk moet je geen uitlegvideo die zich perfect leent voor de lange termijn dankzij zoekmachineverkeer (enkel) wegzetten op Stories. Het is bedoeld als aanvulling om alles wat je al doet en het is vooral een perfecte manier om je publiek te bereiken op een plek waar ze al veel tijd doorbrengen. Zeker als je doelgroep onder de 30 is!

In je eigen app

Daar komt bij dat je het Stories-format ook op een andere manier kunt gebruiken, simpelweg door het te integreren in je eigen app. Blendle-baas Alexander Klöpping schreef onlangs over de kansen die Stories als interface-vorm bieden.

Bij Blendle implementeerden ze het format in hun eigen app en het resultaat zal je verbazen. “Sinds we Stories in de app implementeerden zien we gebruik enorm toenemen. Gebruikers vinden het laagdrempeliger om door nieuwe artikelen te grazen, en zien meer reden om de app vaker te openen. In totaal lezen ze ook meer artikelen”, aldus Klöpping.

Nu is het inbouwen in een app misschien niet voor iedereen weggelegd op korte termijn. Instagram of Snapchat Stories kun je echter morgen in gebruik nemen. Simpelweg een format bedenken dat past bij je medium/merk en aan de slag. En mocht het de eerste keer niet zo goed worden als je eigenlijk zou willen, dan is dat niet erg. Na 24 uur is je Story weer verdwenen.