In Denemarken biedt een bank een beleggingsdienst via de robot June

De Danske Bank, de grootste bank van Denemarken, biedt beleggingsdiensten aan via een robot genaamd June. Sinds de lancering van de dienst, een half jaar geleden, heeft die financiële robot 11.500 klanten geholpen, schrijft Bloomberg. Nu hoopt de bank dat June rijke klanten kan helpen bij hun vermogensbeheer.

Tot nu toe maken vooral kleine ondernemers en particulieren gebruik van June. Niet alleen in Nederland staat de rente bijzonder laag. Denemarken kampt al sinds 2012 met een negatief rentepercentage, langer dan welk land dan ook. Dit werkt vooral nadelig voor kleine bedrijven en particulieren die niet weten wat ze met hun spaargeld en andere tegoeden moeten doen. Volgens de bank is de beleggingsrobot een logische oplossing voor dit probleem.

Tien minuten

Met June hoopt de Danske Bank dat klanten hun spaargeld gaan beleggen. De robot adviseert gebruikers gebaseerd op de antwoorden op een aantal vragen. In een tien minuten durende procedure heb je je geld belegd, met een limiet van ongeveer 135.000 euro.

“Het idee van June is om beleggen te democratiseren,” zegt Jakob Beck Thomsen, product manager van June voor de Danske Bank tegen Bloomberg. Hij voegt daaraan toe dat “meer dan de helft van de gebruikers van June jonger zijn dan 40. Terwijl de gemiddelde leeftijd bij het gebruik van traditionele beleggingsdiensten hoger dan 60 is.”

Moeten beleggingsadviseurs voor hun banen vrezen? Volgens Thomsen is dat niet het geval. Volgens hem zorgt de robot alleen voor een aanvulling op hun financiële diensten en daarmee de vergroting van hun markt.