‘Rusland spendeerde 85 eurocent aan Facebook-advertenties om Brexit te beïnvloeden’

Facebook

Rusland spendeerde slechts 75 pence (omgerekend 85 eurocent) aan Facebook-advertenties om de Brexit-campagne te beïnvloeden. Die conclusie heeft Facebook gisteren naar buiten gebracht, melden diverse Britse media. Het gaat om drie advertenties, die in het Verenigd Koninkrijk door niet meer dan tweehonderd mensen werden bekeken.

In september concludeerde Facebook dat Rusland op het platform 3.000 advertenties heeft gekocht om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden. Het bedrijf kon de advertenties herleiden tot de Internet Research Agency, een pro-Russisch bedrijf dat via sociale media de publieke opinie wil beïnvloeden.

Facebook gebruikte zijn kennis over de 470 accounts die het bedrijf had gelinkt aan de Internet Research Agency om inmenging in het Brexit-referendum te onderzoeken.

Het Britse parlementslid Damian Collins is niet tevreden met deze aanpak van Facebook. “Facebook gaat alleen in op de inmenging op basis van de 470 accounts en pagina’s van de Internet Research Agency”, citeert de BBC hem. Het lijkt er volgens Collins op dat Facebook geen moeite heeft gedaan om andere accounts en pagina’s te identificeren.

Twitter

Eind november stemde ook Twitter in om informatie over Russische inmenging tijdens het Brexit-referendum te overhandigen. Naast eerder geïdentificeerde accounts heeft ook @RT_com berichten over het referendum verspreid. Dit account is in handen van de Russische staatszender RT.

Volgens Twitter hebben alle geïdentificeerde Russische accounts die zich met de Brexit bemoeiden in totaal 1.032 dollar aan advertenties besteed. Het gaat volgens het bedrijf om zes advertenties.