GBH Insights: ‘Lancering Apple HomePod binnen vier tot zes weken’

Analisten van marktonderzoeksbureau GBH Insights verwachten dat de Apple HomePod binnen vier tot zes weken gelanceerd zal worden. Verder voorspelt GBH een ‘Battle Royale’ tussen Amazon en Google in de strijd om de smart speaker markt.

Apple stelde de lancering van de langverwachte Apple HomePod smart speaker uit in december vorig jaar, net voor de Kerst. Amazon en Google pushten inmiddels de verkoop door te stunten met prijzen. Volgens GBH Insights heeft 75% van de huidige smart speaker eigenaren een Amazon apparaat in huis. Waarschijnlijk wil Apple de lancering niet langer meer uitstellen om het verlies in marktaandeel zo klein mogelijk te houden.

Smart speaker bezit heeft invloed op gedrag en gebruik van andere media

Ongeveer 39 miljoen Amerikanen hebben nu een slimme speaker in huis. Dat is een stijging van 128% ten opzichte van januari 2017. Dat zegt 9to5 mac. Met name de kerstverkopen zorgden voor een snelle stijging, zo’n 17 miljoen Amerikanen kochten toen een smart speaker, volgens dit onderzoek van NPR en Edison Research.

Hetzelfde onderzoek laat zien, dat het gebruik van de smart speaker voor een deel het gebruik van andere media vervangt. Een derde van de deelnemers aan het onderzoek geeft bijvoorbeeld aan dat de nieuwe speaker tijd vervangt die ze normaal op hun smartphone zouden besteden. Het gebruik van de spraakassistent op de telefoon gaat omhoog: 44% van de ondervraagden raadpleegt deze vaker sinds ze een smart speaker in huis hebben.

“Apple komt laat op het feestje, maar niet te laat om nog mee te doen in de smart speaker game,” zegt het rapport van GBH Insights. Wil Apple nog marktleider worden en Amazon van de troon stoten, dan staat ze nog een “flinke klim bergopwaarts” te wachten.