Google gaat de strijd aan met nepnieuws in ‘snippets’ in zoekresultaten

Als je op Google zoekt naar een antwoord op een vraag, krijg je nog wel eens ‘snippets’ te zien: kleine stukjes tekst die je het antwoord geven. Maar ook daar blijkt soms nepnieuws in te staan. Daarom update Google nu zijn Search Quality Rater Guidelines, om dit soort misinformatie, complottheorieën en hoaxes beter te signaleren.

De Guidelines worden door menselijke beoordelaars gebruikt om te zien of de informatie wel klopt.

Google-snippets

Daarnaast wordt de kwaliteit van de resultaten verbeterd, door meer dan een snippet weer te geven. Soms is er namelijk niet een goed antwoord op een vraag. “Vaak worden er meerdere legitieme perspectieven aangeboden door uitgevers, en we willen gebruikers de mogelijkheid geven om de perspectieven van meerdere bronnen te kunnen zien”, aldus Matthew Gray, het hoofd van het snippets-team.

Feedback geven

Ook wordt het eenvoudiger om feedback te geven over de snippets. Daardoor kun je aangeven dat je je afvraagt of informatie die je ziet wel klopt. Onderaan de snippet komt voortaan een link te staan, via waar je gemakkelijk je reactie kunt geven.