Silicon Valley vindt de liefde niet op datingapps: “Ik verdien nog eerder mijn volgende miljoen”

In Silicon Valley, het gebied rondom San Francisco waar heilig geloofd wordt in technologie, neemt het vertrouwen in datingapps af, staat in een artikel van The Washington Post.

In de Valley zijn dan ook buitenproportioneel veel vrijgezelle mannen. Dat ontdekte Jonathan Soma, een professor in datavisualisatie van de Columbia universiteit. Zijn onderzoek wees uit in dat hele postcodegebieden in Palo Alto 40 procent meer vrijgezelle mannen dan vrouwen woonden. Die ongelijkheid is ook terug te zien in de man-vrouw verdeling in de grootste techbedrijven Google en Apple. Bijna driekwart van de medewerkers is daar man.

Eerder een miljoen dan een relatie

Ondanks de overvloed aan keuze, helpt het vrouwen niet een goede match te vinden. De excentriekelingen en ego’s uit de techscene zijn voor hen vaak een afknapper. “The odds are good, but the goods are odd,” (de kansen zijn goed, maar het aanbod is vreemd) luidt een dating-gezegde in Silicon Valley.

De mannen daarentegen voelen zich verloren tussen alle concurrentie. Een 39-jarige  techondernemer, die de datingapps heeft opgegeven zegt: “Ik heb er meer vertrouwen in dat ik nog een miljoen verdien, dan dat ik een partner vindt.”

En dat terwijl, volgens The Washington Post, datingapps dé manier zijn om iemand te ontmoeten. Veel vrijgezellen zeggen vast te houden aan de apps. Een programmeur: “Het is bijna een Stockholm-syndroom. Niemand vindt dit een leuke situatie, maar iedereen heeft zich neergelegd bij de spelregels.”

Van online naar offline daten

Datingapps worden veel gebruikt, maar lijken niet zo snel tot een relatie te leiden. Een onderzoek van Pew Research Center wijst uit, dat een kwart van de Amerikanen tussen de 18 en 34 een online datingdienst heeft gebruikt in 2015. Tegelijkertijd gaf 88 procent van de stellen aan die minder dan vijf jaar samen waren, dat ze elkaar offline en zonder datingapp hadden ontmoet.

Uit de teleurstelling van de techies uit Silicon Valley ontstaat weer een hele nieuwe (oude) industrie: die van de offline datingbureaus. Succesvolle singles kloppen bijvoorbeeld aan bij Amy Andersen van het bureau Linx Dating: “De lijst is soms zo overdreven. Ze zoeken een Adonis van twee meter die toevallig ook nog miljardair is. En ik vertel ze dat die niet bestaat. Het is een eenhoorn. Het is alsof ze denken dat ze onoverwinnelijk zijn: Ik heb dit allemaal bereikt in mijn carrière, waarom kan dit er niet bij?”