Facebook helpt Nederlanders nepnieuws te herkennen met nieuwe campagne

Facebook is een campagne begonnen in Nederland om je te helpen bij het herkennen van nepnieuws. In een blogbericht geeft het bedrijf tien tips om echt nieuws van misleidende informatie te onderscheiden. Zo word je geadviseerd om sceptisch naar nieuwskoppen te kijken, de betrouwbaarheid van de bron te controleren en de geloofwaardigheid van het bericht te beoordelen.

“Nepnieuwsverslagen hebben vaak pakkende koppen met hoofdletters en uitroeptekens. Als schokkende beweringen in de kop ongeloofwaardig klinken, zijn ze dat waarschijnlijk”, tipt Facebook onder meer. Ook adviseert het medium om te kijken of het verhaal ook door andere nieuwsmedia naar buiten gebracht wordt. Is dit niet het geval, dan is de informatie mogelijk nep.

Onder vuur

Sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 liggen Facebook en andere sociale media wereldwijd onder vuur. Dit vanwege de rol die ze speelden in de verspreiding van nepnieuws en desinformatie. Inmiddels zijn dertien Russen aangeklaagd omdat zij naar verluid sociale media gebruikten om de Verenigde Staten te ondermijnen.