The Daily New York Times

Deze 3 grote veranderingen onderging The New York Times door podcast The Daily

Elger van der Wel
Elger van der Wel

Dat wat de site en app nooit is gelukt, heeft de dagelijkse podcast The Daily in een jaar tijd voor elkaar gekregen.

The Daily, de dagelijkse nieuwspodcast van The New York Times, is vanaf morgen te horen op de radio in thuisland de VS. Zestien regionale, publieke radiozenders gaan dagelijks een radioversie van de podcast uitzenden. Daarbij zou je kunnen zeggen dat het de eerste podcast is die daadwerkelijk voor een grote verandering bij het medium radio heeft gezorgd. Hiervoor zagen we vooral dat er vooral radioprogramma’s waren die zorgden voor podcasts.

Elger van der WelElger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het podcastsucces van The New York Times.De grootste impact heeft The Daily echter niet op de radio, maar op de The New York Times. De krant heeft het afgelopen jaar, sinds de lancering van de dagelijkse podcast in februari 2017, een grote verandering ondergaan als gevolg van het succes van de show. En dat succes is groot: in augustus werd The Daily dagelijks 750.000 keer gedownload en waarschijnlijk ligt dat getal nu nog veel hoger.

Michael Barbaro is een stem geworden voor The New York Times. In plaats van relatief anonieme namen van verslaggevers en correspondenten, hebben mensen nu een beeld met wie The New York Times is: de stem van Michael Barbaro. Dat is echter niet de enige verandering. Ik zet de drie belangrijkste voor je op een rij.

1. De voorpagina is niet langer het belangrijkste voor journalisten

The New York Times wordt vaak geroemd voor hoe goed ze het online doen. Uit meerdere rapporten die het afgelopen jaar naar buiten zijn gekomen – de één bewust gepubliceerd, de andere gelekt – blijkt hoe lastig het kan zijn om een hele organisatie (en vooral ook een hele redactie) mee te krijgen. Ook al werd de zogenaamde Page One Meeting, de belangrijkste vergadering waarin het ging over de voorpagina van de krant, in 2015 vervangen door een algemenere redactievergadering, een plek op de voorpagina bleef het hoogsthaalbare voor journalisten.

The Daily is the new front page - Sam Dolnick, Assistant Managing Editor bij The New York TimesDankzij The Daily is dat niet meer zo. Alex Rainert, Head of Product & Design bij de krant, vertelde dit al in een panel op SXSW waar ik bij was. En deze week werd het nog maar weer een bevestigd. “The Daily is the new front page”, volgens Sam Dolnick, Assistant Managing Editor van de krant.

In The Daily is opzichzelf eigenlijk een complete krant is, in audiovorm dan wel, die bij honderdduizenden mensen op hun smartphone wordt bezorgd. Dagelijks is daarin plek voor één verhaal. Natuurlijk wil je dan dat jouw verhaal in The Daily zit en dat je ook nog eens zelf mag aanschuiven om daarover te vertellen.

The Daily heeft daarmee voor elkaar gekregen wat de website en app van de The New York Times nooit is gelukt: de voorpagina van de troon stoten.

2. The New York Times is verhalen gaan vertellen

Dit klinkt een beetje gek, want een nieuwsmedium vertelt natuurlijk altijd verhalen. Het gaat echter over de manier waarop je een verhaal vertelt, die lijkt bij de podcast veel meer op hoe dat bij fictie gebeurd dan in de journalistiek. Elke aflevering van The Daily wordt zorgvuldig opgebouwd als een verhaal, vaak zonder een echte introductie.

Je krijgt niet meteen de kern van het nieuws te horen. Halverwege de podcast kan plots een onverwachte twist zitten, die het verhaal een andere kant op stuurt. “We houden soms feiten bewust achter om deze later in het verhaal pas te introduceren”, legt host Michael Barbaro uit in een vraaggesprek op SXSW.

Analisten en experts die niet direct betrokken zijn bij het verhaal komen er niet in bij The Daily En om ervoor te zorgen dat de krant ook echt verhalen vertelt geldt er een belangrijke regel bij The Daily: er wordt alleen gesproken met mensen die te maken hebben met het nieuws of met de verslaggevers die een verhaal hebben uitgezocht. Analisten en experts die niet direct betrokken zijn bij het verhaal komen er niet in. Dat helpt bij het vertellen van het verhaal, want een verhaal heeft immers personages nodig.

Daarbij gebruiken de makers ook nog een hele slimme truc als ze een verslaggever of correspondent laten vertellen over een verhaal wat hij of zijn heeft gemaakt. Als hij of zij interviews heeft opgenomen, praat hij deze niet aan elkaar als een verslaggever. Hij vertelt zijn verhaal aan Michael, alsof hij het aan jou als luisteraar vertelt. Vervolgens worden de bijbehorende quotes en geluidsfragmenten in dat verhaal gemonteerd. Het luistert ongelofelijk natuurlijk weg en helpt je om mee te worden genomen in het verhaal van de verslaggever. Meer dan dan wanneer zijn stem een voice-over zou zijn.

3. The New York Times is een audiomerk geworden

The New York Times is een krant. Daarin verschijnen tekst en foto’s. Nieuwsverhalen, opiniestukken, recensies, interviews etc. Op papier en de laatste jaren digitaal. Er kwam een beetje video bij en interactieve infographics, maar enkel om verhalen verder aan te kleden, te illustreren. The Daily en de andere podcasts die The New York Times maakt, hebben dat verandert. Audio is geen bijproduct, maar het is in korte tijd de kern geworden van wat de nieuwsorganisatie doet. Dat vraagt om nieuwe skills en ander werkwijzen en het is dan ook ongelofelijk knap dat het de krant is gelukt om hier zo ontzettend goed in te worden.

Een paar jaar geleden kreeg je nog een iPad om de krant te lezen; nu een speaker om naar The New York Times te luisteren Het feit dat audio echt een speerpunt is voor het nieuwsmerk bleek vorig jaar wel. Toen kreeg je bij een abonnement op de krant een Google Home cadeau, zodat je kon luisteren op The Daily. Een paar jaar geleden kreeg je nog een iPad om de krant te lezen; nu dus een speaker om naar de Times te luisteren!

De grote vraag is wat dit op de lange termijn betekent voor The New York Times. Kan het zijn podcastaanbod verder uitbreiden, zodat alle Daily-luisteraars ook andere podcasts van de krant gaan beluisteren? Kan het uiteindelijk de stap maken naar twee Daily’s per dag – één in de ochtend en in de avond? Kan The Daily uiteindelijk ook echt zorgen voor genoeg inkomsten of blijft het enkel een uithangbord van het merk?

In een jaar tijd heeft The Daily al zo’n grote verandering te weeg gebracht binnen The New York Times, dat het niet anders kan dan dat dit pas het begin is. Maar waar het heengaat, weten ze zelf volgens mij ook nog niet.

De foto’s bij dit artikel zij  gemaakt door David Barron en James Nieves voor The New York Times.