Slachtoffers dataschandaal Cambridge Analytica krijgen bericht van Facebook

Facebook

De 87 miljoen gebruikers die zijn getroffen door het dataschandaal rond Cambridge Analytica krijgen vandaag bericht van Facebook. Dat schrijft The Guardian. Het sociale medium meldt in het bericht dat de gegevens van de gebruikers in handen van Cambridge Analytica zijn gekomen.

In 2015 verzamelde Cambridge Analytica via Facebook stiekem de gegevens van 87 miljoen gebruikers. Via de app ’thisisyourdigitallife’ werden de gegevens verzameld onder het mom van wetenschappelijk onderzoek. De data werd echter voor commerciële doeleinden doorgespeeld naar het Amerikaanse databedrijf.

Het bedrijf kan met de verzamelde data zeer gedetailleerde profielen maken. Daardoor kunnen gebruikers van Facebook op haast persoonlijk niveau met advertenties benaderd worden. Cambridge Analytica werkte onder meer met het campagneteam van president Donald Trump samen tijdens de verkiezingen.

Schorsing

Inmiddels zijn ook het Canadese adviesbureau AggregateIQ en Cubeyou van het sociale medium hebben geschorst. Ook deze bedrijven zouden zonder toestemming toegang tot persoonsgegevens van Facebook-gebruikers hebben gehad. Dat meldt Reuters.

AggregateIQ heeft mogelijk banden met Strategic Communications Laboratories (SCL), meldt Facebook in een verklaring. SCL is het moederbedrijf van Cambridge Analytica. “Door banden met SCL heeft AggregateIQ mogelijk gebruikersdata in handen gekregen waar het geen recht op heeft”, aldus het sociale medium. “We hebben het bedrijf daarom geschorst terwijl we de zaak onderzoeken.”

AggregateIQ stelt op zijn website nooit een contract te zijn aangegaan met Cambridge Analytica. “We zijn naar ons weten nooit betrokken geweest bij illegale activiteiten. AggregateIQ heeft nooit toegang gehad tot Facebook-data van Cambridge Analytica.”

En ook Cubeyou zou op een vergelijkbare manier als Cambridge Analytica gegevens van gebruikers hebben verzameld. Dit gebeurde dus onder voorwendselen van academisch onderzoek, maar met de bedoeling om de data te gebruiken voor advertenties.