Data van de Kamer van Koophandel gebruikt voor Facebook-advertenties

Facebook

Heb je een eigen bedrijf? Dan is de kans groot dat jouw informatie die bij de Kamer van Koophandel (KvK) geregistreerd staat wordt ingezet om op Facebook te adverteren. Bedrijven kopen die data namelijk in, om de informatie in te zetten om gerichte advertenties op Facebook te plaatsen. Dat meldt de NOS op basis van eigen onderzoek.

Volgens het onderzoek gebruiken autobedrijven Toyota en Lexus de data van de KvK om gericht auto’s te adverteren. Ben je een loodgieter, dan krijg je bijvoorbeeld een bedrijfswagen te zien tussen de advertenties. CZ maakt op eenzelfde soort manier reclame voor zijn diensten.

De bedrijven krijgen de gegevens doordat gespecialiseerde bedrijfjes de gegevens van ZZP’ers en kleine bedrijven naar Facebook uploaden. Het sociale netwerk zoekt er vervolgens de relevante profielen bij. Adverteerders kunnen dan een gerichte advertentie plaatsen.

Autoriteit Persoonsgegevens

Overigens is de data uit de Kamer van Koophandel in principe openbaar. Iedereen kan gegevens van bedrijven kopen. Die gegevens worden ook aan commerciële partijen verkocht. De Autoriteit Persoonsgegevens zei gisteren tegenover de NOS echter te twijfelen of dit wel legaal is. De data wordt namelijk verkocht zonder toestemming van de mensen in kwestie.

Daardoor kunnen ZZP’ers en andere kleine bedrijven een stroom aan telefoontjes en ongewenste reclame krijgen. De privacywaakhond wil deze week om de tafel met de KvK. De KvK zegt zich echter van geen kwaad bewust te zijn.