Google zet de podcastmarkt op zijn kop met grote investeringen in het medium

Elger van der Wel

Google maakt een flinke inhaalslag op het gebied van podcasts die bepalend gaan zijn voor de toekomst.

Het gebeurt niet heel vaak dat ik een hardop mijn vreugde uit, terwijl ik goed nieuws lees. Afgelopen week was echter zo’n moment, toen ik las dat Google -eindelijk- gaat investeren in podcasts en het ook meteen goed aanpakt.

Elger van der WelElger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de plannen van Google met podcasting.Wat Google precies gaat doen wordt uitgelegd in een serie van vijf artikelen op Pacific Content, maar ik geef je met liefde een korte samenvatting. In plaats van een losse app voor podcasts te lanceren, maakt Google podcasts onderdeel van de verschillende producten en diensten het bedrijf heeft: de zoekmachine, de Google Assistent en Android.

Podcasts in Google

Misschien wel het belangrijkste is dat podcasts per direct opduiken in de zoekmachine binnen Android. Een podcast krijgt daarbij een eigen ‘kaart’ met een lijst van de meest recente episodes die je direct kunt afspelen. Je kunt je vanaf hier ook direct abonneren op een podcast en je abonnementen worden gebundeld in een soort app die onderdeel is van Android.

Google podcast

Het klinkt als een hele kleine en simpele toevoeging, maar het feit dat Google in zijn zoekmachine podcasts als zijnde podcasts gaat weergeven (en niet als een link naar een site), zorgt dat mensen zonder technische beperkingen kunnen luisteren naar iedere podcast die gemaakt wordt. Het maakt het medium daarmee toegankelijk voor iedere Android-gebruiker, ook voor mensen die nog nooit naar een podcast hebben geluisterd.

Zoek je een podcast over een specifiek onderwerp dan was er eigenlijk geen goede manier om die te ontdekken Ook voor trouwe podcastluisteraars is dit prettig: zoek je een podcast over een specifiek onderwerp dan was er tot nu toe eigenlijk nog geen goede manier om die te ontdekken. De zoekfuncties van podcast-apps zijn gewoon een stuk minder krachtig dan de algoritmes van Google. Zoals Steve Pratt, die de reeks artikelen voor Pacific Content schreef, al voorspelt: SEO voor podcasts gaat nu plots heel belangrijk worden.

Device-onafhankelijk

Een tweede belangrijk onderdeel van Google’s podcaststrategie, is dat hij device-onafhankelijk is. Ja, de nieuwe mogelijkheden om podcasts te zoeken en erop te abonneren zijn onderdeel van Android, maar ook van de Google Assistent. Dat betekent dat je de podcasts waar je naar luistert ook kunt afspelen op bijvoorbeeld de Google Home. Je kunt de speaker simpelweg vragen om je favoriete podcast af te spelen en hij gaat verder waar je gebleven was, zoals je dat kent van bijvoorbeeld Netflix. De bedoeling is dat dit uiteindelijk werkt op ieder apparaat waar je Google gebruikt (dus bijvoorbeeld ook op een iPhone).

Google heeft verder een aantal slimme details in zijn podcast-aanpak verwerkt. Zo kun je als maker bijvoorbeeld kiezen om een doneerknop toe te voegen aan de detailpagina van je podcast. Verdien je met je podcast geld door middel van donaties, dan kunnen mensen direct vanuit de plek waar ze naar je podcast luisteren een donatie doen.

Toekomst

De dienstverlening die Google nu heeft aangekondigd is nog maar het begin. Het internetbedrijf heeft plannen en ideeën om vol in te zetten op de combinatie van kunstmatige intelligentie en podcasting. Dat wil zeggen dat het automatisch transcripties wil maken van iedere podcast, zodat ze inhoudelijk doorzoekbaar worden. Zo kun je niet alleen specifieke afleveringen ontdekken, maar zelfs onderdelen van een aflevering.

Google denkt na over het automatisch vertalen van podcasts met het behoudt van de stemmen die je hoort Daarnaast denkt het bedrijf ook na over het automatisch vertalen van podcasts met het behoudt van de stemmen die je hoort. Je zou dan dus een Zweedse podcast in het Nederlands kunnen beluisteren. Of andersom. Technisch is dat nu nog niet mogelijk, maar Google investeert wel flink in de ontwikkeling van de benodigde technologie.

Een ander leuk idee is dat Google previews wil laten horen terwijl je door een podcast spoelt. Het concept is een beetje vergelijkbaar met de previews van een video die je ziet als je op YouTube door een video scrollt. Hoe dat precies moet gaan werken, is nog niet duidelijk, maar het is interessant om te zien dat Google de handige dingen die het heeft ontwikkeld voor video ook wil toepassen op audio.

Statistieken

Er is eigenlijk maar één belangrijk element dat ontbreekt in Google’s aankondiging: statistieken. Apple heeft eind vorig jaar Podcast Analytics gelanceerd, waarmee je kunt zien hoeveel gebruikers van Apple’s Podcast-app naar je podcast luisteren, waar ze vandaan komen, of ze terugkeren en – misschien wel het meest interessante – wanneer ze afhaken.

Google kan natuurlijk niet achterblijven om ook zoiets aan te gaan bieden. Daarmee lost Google overigens het probleem dat er nog steeds is met podcast-statistieken niet op, want uiteindelijk wil je dat de statistieken onafhankelijk zijn van het platform en de app waarmee mensen luisteren. Maar zolang dat technisch niet mogelijk is, zijn gedegen statistieken vanuit Google’s ecosysteem zeer wenselijk.

Een heleboel andere uitdagingen die er zijn rondom podcasting worden in ieder geval opgelost met de aankondigingen die Google doet. De belangrijkste: het wordt makkelijker voor podcastluisteraars om podcasts te ontdekken/te doorzoeken en voor nieuwe luisteraars om op een laagdrempelige manier kennis te maken met het fenomeen.

Google denkt met zijn investeringen het podcastpubliek wereldwijd te verdubbelen de komende jaren en ik denk dat het een realistische verwachting is. Dat wat Google nu doet, is iets wat podcasting heel hard nodig had. Al is het uiteindelijk natuurlijk vooral aan de makers van podcasts om nog veel meer mooie content te maken. Ik duik maar weer snel de studio in…