Foto via GEPA pictures/Red Bull Content Pool

Grand Prix van Oostenrijk: Oranjefeest voor Max!

Koen Vergeer
Koen Vergeer

De Red Bull Ring in Oostenrijk kleurt nóg meer oranje dit jaar!

Meer dan 13.000 Nederlandse racefans trekken dit weekend naar Oostenrijk om Max Verstappen aan te moedigen tijdens de Grand Prix op de Red Bull Ring.

Koen VergeerKoen VergeerFormule 1 fanaat en autosport schrijver Koen Vergeer neemt je elk Grand Prix weekend mee in de roemruchte geschiedenis van de F1.Naast twee speciale Max Verstappen-tribunes is er dit jaar een heuse Max Verstappen Village, compleet met feesttent, entertainment en diverse horecavoorzieningen.

De Red Bull Ring kleurt nóg meer oranje. Laat ze maar voetballen daar in Rusland, het gezellige Oranjelegioen heeft een ander zomerstekkie gevonden, in de Oostenrijkse bergen.

Het is wel te hopen dat de fans dit jaar wat meer plezier aan de race zelf kunnen beleven, want vorig jaar werd Max al in de eerste bocht van de baan gekegeld. Daniil Kvyat miste in het gedrang zijn rempunt en tikte Alonso aan, die vervolgens tegen Max botste.

“Dit is een autorace, geen potje bowling!” brieste de Spanjaard over de boordradio. De uitvalbeurt in Oostenrijk was destijds de zoveelste DNF waar Max niet veel aan kon doen.

Hoe anders dit jaar. Na de slechte serie, met Monaco als dieptepunt, lijkt de recente finishreeks veel goeds te beloven: in Canada finishte Max als derde, in Frankrijk als tweede, dus…

Foto via Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Zomervakantiegevoel

De Grand Prix van Oostenrijk, hartje zomer, te midden van bossen en bergen, brengt elk jaar een zomervakantiegevoel met zich mee. Dat is al zo vanaf de eerste races op de Österreichring, begin jaren zeventig.

In 1971 berichtte de Austria Wochenschau over het raceweekend middels een heerlijk filmpje. Vergelijk deze beelden maar eens met de Max Verstappen Village: voer voor sociologen!

De Grand Prix vond in die dagen plaats op de legendarische Österreichring. Supersnel en levensgevaarlijk. In het turbotijdperk, pakweg de jaren tachtig, gingen trainingsronden er met 250-260 km/u gemiddeld.

“Als de muggen en vliegen tegen mijn vizier knallen, heb ik het gevoel alsof er met hagel op me geschoten wordt,” vertelde Nelson Piquet destijds. “Toch heb ik hier niet het gevoel dat ik snel ben, omdat het landschap verder weg is, omdat ik alles kan overzien.”

De Österreichring was een motorkiller. In 1982 gingen alle turbo’s kapot en bleven er twee door atmosferische Cosworth-motoren aangedreven auto’s aan de leiding over. Elio de Angelis in een Lotus op kop, maar achter hem kwam de Williams van Keke Rosberg (de vader van, inderdaad) snel opzetten.

Williams had een slimme bandentruc toegepast: begonnen met te lage druk in de banden, hadden ze juist tegen het eind van de race een ideale bandendruk. In de laatste ronde kleefde de snellere Williams achter de Lotus. Iedereen hield de adem in.

Op het allerlaatste moment kwam Rosberg uit de slipstream van de Lotus tevoorschijn, maar op de streep kwam hij toch vijf honderdsten tekort. Het was de 150e zege voor een Cosworth-motor, de meest succesvolle motor uit de historie van de Formule 1.

Rosberg, die dat jaar uiteindelijk wereldkampioen zou worden, bleef er kalmpjes onder. Hij was derde geworden in Duitsland, tweede in Oostenrijk, dus… En inderdaad, twee weken later won hij de Grand Prix van Zwitserland (jawel), verreden op het Franse circuit van Dijon-Prénois.

Commitment

Omdat het te gevaarlijk werd verdween de Österreichring na 1987 van de Formule 1-kalender, om tien jaar later, ingekort tot de A1-Ring, weer terug te keren. De baan was nog altijd snel. Het glooiende verloop en de vloeiende bochten gaven wederom prachtige races te zien.

Zoals in 1998, toen Michael Schumacher en Mika Häkkinen een van hun vele duels uitvochten:

De A1-Ring was echter geen blijvertje. Oostenrijk leek uitgespeeld in de Formule 1 en de Grand Prix verdween na 2003 opnieuw van de kalender. Tot de Oostenrijkse energiedrankjesbaas Dietrich Mateschitz de Formule 1 ontdekte.

In 2006 werden het mislukte Jaguar-team en het noodlijdende Minardi overgenomen en omgedoopt tot Red Bull Racing en het junior-team Toro Rosso.

Vanaf 2010 stroomden de wereldtitels binnen. Bij zoveel commitment paste natuurlijk ook een Grand Prix. Voor zeventig miljoen euro liet Mateschitz daarom de A1-Ring opknappen, waarna in 2011 de Red Bull Ring werd geopend.

Vanaf 2014 staat de Grand Prix van Oostenrijk weer op de kalender. In dat jaar werd echter ook de hybride motor-formule ingevoerd. Tandenknarsend heeft Mateschitz, volgens geruchten een notoire Mercedes-hater, moeten toezien hoe zijn Red Bull Ring tot op heden louter het decor is geweest voor Mercedes-triomfen.

Driemaal DRS

Het traject van de Red Bull Ring is nog hetzelfde als van de A1-Ring. Vanaf start en finish gaat het steil omhoog naar de Castrol Kurve. Een goede plek om in te halen, geholpen door DRS. Hierna gaat het nog verder omhoog richting Remus Kurve.

Om na de wat moeizame races in Canada en Frankrijk wat meer inhaalmogelijkheden te bieden, is voor dit jaar ook hier een DRS-zone ingesteld. Deze bocht was altijd al de beste plek om in te halen, ook zonder DRS.

Zo gingen in 2016 Hamilton en Rosberg hier met elkaar in de clinch in de allerlaatste ronde:

Na de Remus Kurve gaat het omlaag naar de Gösser Kurve, opnieuw met DRS. Het is goed dat de FIA experimenteert met meerder DRS-zones. Het inhalen is dit jaar een groot probleem, dus alle kleine beetjes helpen.

Via de laaggelegen – en daarom mooi overzichtelijke – bocht 6 en 7voert het circuit naar de laatste twee bochten, waarbij vooral de exit uit bocht 9 van belang is, om veel snelheid mee te nemen over start en finish.

Het circuit lijkt met zijn hoge snelheden en lange stukken een waar powercircuit. Na de overmacht in Frankrijk (kwam het door de speciale banden, of toch door de motor-upgrade?) en gezien de recente historie in Oostenrijk is Mercedes voor dit weekend opnieuw torenhoog favoriet.

Max

Voor Max is de race in Oostenrijk er altijd een met het nodige spektakel. In 2015 vocht hij een fraai duel uit met Pastor Maldonado. De Venezolaanse crashkoning had uiteindelijk een riskante uitremactie nodig om Max voorbij te komen.

Na afloop mopperde Maldonado, die al heel wat aanrijdingen op zijn naam had staan, dat Max zich te agressief had verdedigd.

In 2016 profiteerde Max van de Mercedes-vete. Rosberg beschadigde bij de botsing in de laatste ronde zijn voorvleugel, waardoor Max hem passeerde en tweede werd. In 2017 ging het dus wat minder.

Een mooi resultaat is natuurlijk fijn voor alle Max-fans langs het circuit, maar loopt het anders (dit is nu eenmaal de Formule 1…) dan mag dat de pret niet drukken.

Een weekend op de Red Bull Ring is inmiddels zoveel meer dan een race. In het overzichtsclipje van vorig jaar, waarmee de Red Bull Ring alle fans bedankte, komt letterlijk niet één Formule 1-auto voor. Zeg het maar, sociologen.

Fotografie: Red Bull Content Pool/Getty Images/GEPA pictures
Foto Max Verstappen: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Gifs via Giphy.
Vector van circuit:  Wikimedia Commons  [CC-SA3.0]

Het boek MaxMania (nu al derde druk!) van Koen Vergeer is hier verkrijgbaar