Facebook is ondanks nepnieuws nog steeds populaire bron voor nieuws

Facebook advertenties in video

Hoewel Facebook tegenwoordig bekendstaat om de verspreiding van nepnieuws, gebruiken Amerikanen het sociale medium nog steeds evenveel als vorig jaar als bron van nieuws. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Pew Research. Bijna tweederde (68 procent) van de Amerikanen krijgt weleens via het sociale medium het nieuws.

Opvallend genoeg zijn de Amerikanen wel erg sceptisch over het nieuws dat ze op het platform lezen. Maar liefst 57 procent zegt te verwachten dat het nieuws via Facebook grotendeels niet klopt. Het nieuws via het sociale medium krijgen heeft verder weinig verschil gemaakt in het begrijpen van wat er in de wereld speelt.

Gemak

De voornaamste reden dat de Amerikanen dan toch sociale medium gaan als nieuwsbron, is omdat het gemakkelijk is, aldus 21 procent. 8 procent zegt dat ze genieten van de interacties met andere mensen. 3 procent geeft aan de diversiteit in de beschikbare bronnen prettig te vinden.

Overigens komen mensen niet alleen op Facebook voor hun nieuws, maar ook op YouTube. Helaas is nepnieuws daar ook aan de orde van de dag.