Rolls-Royce en Intel starten partnerschap voor autonome schepen

Rolls-Royce Intel autonoom schip

Rolls-Royce heeft een deal gesloten met Intel, waarmee de beide bedrijven samen volledig autonome schepen gaan bouwen. Dat meldt The Verge. Het bedrijf werkt al sinds het begin van de jaren ’10 aan autonome schepen en wil het eerste model in 2025 de zee op laten. Eerder dit jaar bracht het daarvoor het Intelligent Awareness-systeem uit, dat nu door bemande schepen gebruikt wordt.

Dat systeem bestaat uit een netwerk aan camera’s, LIDAR en radar. Alles wordt in de gaten gehouden door een centraal programma. Dit programma gebruikt machine vision-algoritmes, om te zoeken naar obstakels zoals andere schepen. Vindt het een obstakel, dan stuurt het automatisch een alarm naar de aanwezige mensen aan boord.

Als onderdeel van de nieuwe partnerschap met Intel gaat Rolls-Royce nu 3D NAND SSD’s gebruiken om de data uit het netwerk op te slaan, en Intel Xeon-chips gebruiken om het te verwerken.  “Het is eigenlijk de ogen en oren van het schip”, aldus Kevin Daffey, de directeur van ship intelligence bij het bedrijf.

Het systeem kan ook automatisch schepen in de buurt classificeren. Het weet dus of het gaat om een plezierbootje, een cruiseschip of een grote tanker. Het voordeel is dat er beter zicht is in slechte weersomstandigheden, door data uit verschillende bronnen te combineren.

Autonome schepen

Het systeem is inmiddels op een handjevol schepen getest en wordt nu breder verkocht. Maar het systeem is vooral ook cruciaal als je meer autonoomheid wil introduceren in schepen. Hoewel het nog niet alles kan – het moet zijn omgeving bijvoorbeeld beter kunnen herkennen voor een schip zichzelf kan gaan sturen – is dit namelijk een stap in die richting.

Daffey is echter hoopvol. “Binnen de komende 18 maanden tot 2 jaar zien we het eerste commerciële schip dat door afstandsbedieningen bestuurd wordt.” Die schepen zitten dan nog wel in internationale wateren, omdat landen nog regels moeten opstellen voor de schepen. Voordat we autonome schepen hebben, moeten landen dan ook overeenstemmingen bereiken over standaard regels.