Begin deze week bezocht ik Los Angeles, omdat Adobe MAX daar plaatsvond. Dit is de jaarlijkse conferentie van Adobe voor de creatieve industrie, waar het bedrijf al zijn nieuwe producten en updates aankondigt. Van updates voor Photoshop en Premiere, tot nieuwe software voor de ontwikkeling van augmented reality of het maken van digitale kunst.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de manipulatie van audio en video met behulp van kunstmatige intelligentieEen rode draad door deze aankondigingen is sinds een paar jaar Adobe Sensei. Dit is de overkoepelende naam voor de kunstmatige intelligentie, die wordt gebruikt in de software van Adobe. Een concreet voorbeeld van wat er dankzij Adobe Sensei mogelijk wordt, is Content Aware Fill voor video in After Effects. Dit is een bekende functie uit Photoshop, waarmee je een selectie kunt maken en vervolgens wordt dat stuk van je foto (vaak een object) vervangen door een vulsel dat gebaseerd is op datgene om de foto heen.
Het is de makkelijkste manier om bijvoorbeeld een oneffenheid in iemands gezicht te verwijderen, maar ook om complete elementen uit een foto te verwijderen. Context Aware Fill komt nu ook beschikbaar voor video en tijdens de keynote van Adobe MAX toonde het bedrijf hoe makkelijk het is om bijvoorbeeld een rennend paard uit een woestijn te verwijderen. Dit kost je echt maar een minuut in After Effects.
Superhandig als je iets storends uit beeld wilt halen, maar het is natuurlijk een functie die je ook kunt gebruiken om beelden te manipuleren. Net zoals we recentelijk meerdere voorbeelden hebben gezien van hoe je iemands gezicht kunt vervangen in een video om zogenaamde deepfakes te creëeren.
Nepnieuws
Zoals we inmiddels gewend zijn dat foto’s kunnen worden gemanipuleerd en Photoshop, is het inmiddels bijna net zo eenvoudig om dit met video te doen. Zoals ik een jaar geleden al schreef heeft dat flinke gevolgen voor de verdere ontwikkeling van ‘nepnieuws’. Bewegend beeld is altijd het ultieme bewijs geweest om mensen te overtuigen dat iets werkelijk is gebeurd. En natuurlijk kon je daar altijd al manipuleren met ‘creatieve’ uitsnedes en montages, maar de toolkit voor een videomanipulator komt inmiddels op Photoshop-niveau. En wordt daarmee ook steeds toegankelijker voor niet-professionals.
Met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie is de discussie al opgelaaid over de verantwoordelijkheid die ontwikkelaars moeten nemen om de gevaren van deze technologie te beperken. In mijn ogen geldt dat ook hiervoor. De bedrijven die technologie ontwikkelen om beelden te manipuleren, zoals in dit geval Adobe, moeten de verantwoordelijkheid nemen.