Je volgende parfum wordt mogelijk door kunstmatige intelligentie gemaakt

Parfum wordt op dit moment gemaakt door mensen die wetenschap en kunst gebruiken om nieuwe geuren te ontwikkelen. Het duurt echter zeker tien jaar of meer om dat talent te ontwikkelen. Maar dat is in de toekomst misschien niet meer nodig. IBM Research heeft namelijk samen met Symrise een kunstmatige intelligentie (AI) gemaakt die precies dat kan leren.

Symrise is een van de grootste producenten in de wereld van smaken en geuren. Samen met IBM Research werkte het bedrijf aan een AI-systeem dat kennis op kan doen over formules, rauwe materialen, historische successen en trends in de industrie.

Philyra

Het systeem werd gemaakt op basis van een eerdere AI, die smaken kan combineren en recepten kan maken, en op een AI voor het maken van producten. Het nieuwe systeem, Philyra, gebruikt nieuwe gen geavanceerde machine learning-algoritmes om door honderdduizenden formules en duizenden materialen zoekt. Daarbij identificeert het patronen en nieuwe combinaties.

Dit kan mensen die parfum maken helpen bij het opdoen van inspiratie, maar het systeem kan nog meer dan dat. Het kan namelijk ook geheel nieuwe formules opstellen door het complete landschap van geurcombinaties te onderzoeken om gaten in de wereldwijde geurmarkt te ontdekken.

Het systeem kan bovendien voorspellen hoe mensen op de nieuwe geur reageren en hoe innovatief het parfum is in vergelijking met geuren die al beschikbaar zijn. Hoe groter het verschil is tussen geuren die nieuw zijn en al bestaan, hoe innovatiever het parfum is.

Toekomst

Uiteindelijk heeft Symrise Philyra gebruikt om twee parfums te maken, die halverwege 2019 moeten verschijnen. De geuren zijn voor O Boticáro, een van de grootste schoondheidsbedrijven ter wereld. De formules die het systeem voorstelde, werden wel aangepast door een mens om de nadruk op een specifieke note te leggen. Ook werd de duur van de geur verbeterd.

Op de lange termijn wil Symrise de technologie aan zijn parfumeurs geven over de gehele wereld, en de oplossing blijven gebruiken voor het ontwerpen van geuren voor persoonlijke verzorging en voor in huis.