Nieuwssites moeten de leeservaring van hun artikelen op 1 zetten

Elger van der Wel

In het ontwerp van een artikelpagina zou de leeservaring leidend moeten zijn. Op mobiel gebeurt dat veel meer dan op desktop.

Begin deze maand schreef ik op deze plek over het feit dat de meerderheid van de sites inmiddels meer lezers en kijkers trekken op mobiel dan op desktop en dat je je daar op zou moeten aanpassen. In de week daarna deelde Gerard de Kloet, de chef van de online redactie van de NOS, een verdeling van het online verkeer naar de NOS gedurende de eerste zes maanden van 2018.

Elger van der WelElger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het ontwerp van artikelpagina's.71 procent van alle pageviews vindt plaats op smartphones, zowel op de site van de NOS als in de app. Desktop is nog maar goed voor 12 procent van alle pageviews. Er is daarnaast 5 procent die in de categorie overig/onbekend valt, maar zelfs als dat stiekem toch desktopverkeer zou zijn, komt nog steeds meer dan vier keer zoveel verkeer binnen via mobiel.

Het versterkt niet alleen alles wat ik in mijn eerdere column schreef. Het zette me ook aan het denken over het verschil tussen desktop en mobiel, in het bijzonder bij nieuwssites. Bij een deel daarvan is het verschil tussen de desktopsite en de app in gebruikerservaring namelijk gigantisch.

Desktop vs. mobiel

Concreet voorbeeld: NU.nl. Als je op desktop op een artikelpagina komt, zie je een kleine column met het artikel, omgeven door drie bannerposities of soms zelfs een knipperende kermis als gevolg van een zogeheten takeover. Links vind je de navigatie met allemaal andere pagina’s waar je heen kunt en rechts links naar andere artikelen onder de kop ‘net binnen’ en ‘meest gelezen’. De pagina is zo ingericht dat ik vooral doorklik. Logisch, want NU.nl verdient zijn geld aan banners waardoor pageviews en kliks belangrijker zijn dan of ik het artikel lees.

Als ik echter een artikel open in de app van NU.nl, dan krijg ik een hele prettige leeservaring voorgeschoteld. Mijn scherm wordt letterlijk gevuld door het artikel, met uiteraard tussendoor een banner, maar het is niet zo dat er overal op mijn scherm iets knippert of beweegt. Daar komt bij dat de links naar andere artikelen zich voornamelijk onderaan de pagina bevinden, op een enkel ‘zie ookje’ tussen twee alinea’s na. De app is zo ingericht dat ik vooral ga lezen. Logisch, want de redactie van NU.nl maakt artikelen met het doel dat ik ze daadwerkelijk ga lezen.

De mobiele omgeving die wordt aangeboden is veel prettig om content te consumeren In dit geval pak ik NU.nl even als voorbeeld, omdat het het grootste online nieuwsmerk van Nederland is, maar het geldt voor heel veel partijen. De mobiele omgeving die wordt aangeboden, of het nou een app is of een responsive site, is veel prettig om content te consumeren. Een artikel wordt namelijk niet aan alle kanten omringt door knipperende banners en links waarop je kunt klikken. Alles draait om de content die de volledige breedte van je scherm inneemt. Het leest gewoon fijner.

Redesign The New York Times

Dat je die ervaring ook naar de desktop kan brengen bewijst The New York Times met zijn recente redesign van de artikelpagina. Een grote balk met doorkliks bovenaan en de rechterkolom met links zijn allemaal verdwenen. Op een artikelpagina van The New York Times op je laptop of pc, is er alles aan gedaan om je een zo rustige mogelijke leesomgeving te bieden. Doorkliks worden onder het artikel aangeboden, wat – zo blijkt uit onderzoek – de beste plek is om ze aan te bieden. In Nederland zie je dat De Volkskrant precies hetzelfde doet met zijn nieuwe site.

New York Times redesign

Een zo goed mogelijke leeservaring is belangrijker dan het verleiden van lezers om zoveel mogelijk rond te klikken Je zou dit ontwerp van de artikelpagina weg kunnen zetten als mobile first design, maar in mijn ogen ga je er dan aan voorbij dat er hier een fundamentele keuze wordt gemaakt: het creëren van een zo goed mogelijke leeservaring is belangrijker dan het verleiden van lezers om zoveel mogelijk rond te klikken op de site. Kwaliteit boven kwantiteit.

Loyaal publiek

Pageviews zijn niet het ultieme doel, maar mensen die daadwerkelijk langer en meer lezen. Voor The New York Times en Volkskrant heel logisch, omdat ze uiteindelijk hun geld willen verdienen met betalende abonnees en bannerkliks worden steeds meer bijzaak. Voor gratis nieuwssites denk ik echter dat dit net zo goed the way forward is.

Uiteindelijk kun je het verschil maken door, naast goede content, een zo goed mogelijke leeservaring te bieden. Dat kost je misschien in eerste instantie wat bannerkliks, maar voor de lange termijn krijg je er een loyaal publiek voor terug. Dat is uiteindelijk, ook in financieel opzicht, het allerbelangrijkste.