Slimme jurk toont hoe vaak vrouwen betast worden in clubs

Oglivy, slimme jurk

Advertentiebureau Ogilvy heeft voor een campagne van Schweppes een slimme jurk gemaakt die bijhoudt hoe vaak en met welke intensiteit vrouwen in Brazilië werden lastig gevallen op een gemiddelde avond uit. Dat meldt Quartz. Conclusie: dat is best vaak.

Het doel was om het probleem naar voren te brengen bij mannen. Die mannen zeiden in eerdere interviews dat lastig gevallen worden geen groot probleem was voor vrouwen die uit gingen.

De jurk die hiervoor ontworpen werd – The Dress for Respect – was gevoelig voor aanraking. Sensoren in de jurk volgen zowel aanraking als druk. Die informatie werd vervolgens doorgegeven aan een visueel systeem, zodat onderzoekers in real-time kunnen volgen of iemand lastig gevallen wordt.

Test

Om de jurk te testen werden drie vrouwen naar een feestje gestuurd met de jurk aan. In een online geplaatste video zien we op een hittekaart waar de vrouwen betast worden. Het gaat vooral om het onderste deel van de rug, de billen en de armen. In de video zien we ook dat de vrouwen de mannen afwijzen en vragen om niet aangeraakt te worden.

In totaal duurde het experiment vier uur, waarin de vrouwen in totaal 157 keer werden aangeraakt. Dat komt neer op 40 keer per uur. De mannen van het feest werden achteraf opgehaald om het experiment te bekijken. De meeste mannen waren geschrokken van hoe de jurk er achteraf uitzag.

Foto: Shutterstock.com